مهر بررسی کرد؛ لبنان در انتظار صادرات برق ایران

اجاره: روزهای اخیر هیئتی از لبنان به کشورمان آمده بودند و مذاکره هایی در این زمینه انجام شده تا طرح امکان اتصال برق کشورمان به لبنان بررسی شود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، صادرات برق به ترکیه از سر گرفته شد؛ خبری که هفته گذشته وزیر نیرو اعلام نمود بنظر می رسد حالا نوبت به روسیه رسیده است و در تلاش است تا شبکه برقی خودرا از شرق دریای خزر امکان پذیر کند. در این جهت محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل اظهار داشت: تلاش می شود اتصال شبکه برق کشورمان با روسیه از سمت شرق دریای خزر هم برقرار شود. البته برای چنین اقدامی ابتدا باید تسویه با پول های ملی و سیستم شبکه بانکی صورت بگیرد. چونکه بگفته وزیر اقتصاد، تسویه با پول های ملی و سیستم شبکه بانکی هم نشستی با بانک مرکزی روسیه انجام شد و به گونه ای خواهد بود که ایران بتواند با تمام کشورهای حاشیه دریای خزر وارد تبادل با پول های ملی شود.
فرحناکیان در ارتباط با شبکه برق رسانی دریای خزر می گوید: طرح اتصال شبکه برق کشورمان از سمت شرق دریای خزر طرحی است که امکان تبادل برق را در کشورهای عضو سازمان شانگهای فراهم تر می سازد. بحث اتصال شبکه برق کشورمان از شرق دریای خزر در اجلاس دریای خزر عنوان شد تا تصمیم گیری های لازم اتخاذ شود.
ایران با همه کشورهای دارای مرز زمینی تبادل انرژی الکتریکی
مشاور وزیر نیرو معتقد می باشد کشورهای عضو شوری سابق بیش از نظر اتصال شبکه برق با یکدیگر امکان اتصال دارند و تنها لازم است خط سوم اتصال شبکه برق کشورمان با ترکمنستان که قبلاً خط دوم آن به بهره برداری رسیده بود، برقرار شود. همین طور این خط از طرف ایران تا نزدیک مرز کشیده شده و نیاز است از طرف ترکمنستان اقدام گردد که این کشور نیز کارهای لازم را آغاز نموده و فعال شدن آن ظرفیت انتقال را ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.
کارشناس ارشد صنعت برق معتقد می باشد این افزایش ظرفیتی که اتفاق خواهد افتاد و با وجود امکان اتصالی که در سایر کشورهای شوروی سابق وجود دارد می توانیم برق خودرا بوسیله شرق دریای خزر منتقل نماییم. تلاش می شود با رایزنی ها بتوانیم بوسیله ترکمنستان و تاجیکستان برای اتصال شبکه برق به کشورهای عضو پیمان شانگهای نیز اقدام گردد.
به گفته مشاور وزیر نیرو ایران با همه کشورهای دارای مرز زمینی تبادل انرژی الکتریکی دارد بنا بر این حالا صادرات و واردات برق با این کشورها فعال است و از تعداد معدودی واردات داریم و به تعدادی هم برق صادر می نماییم. ضمن آنکه طرح هایی نیز برای امکان برقراری اتصال با کشورهای جنوب خلیج فارس داریم. البته قبل از این وزیر نیرو به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: با توجه به این که در تمامی سال به یک میزان مصرف نداریم. در چنین شرایطی تنها راه موجود یا خاموش کردن نیروگاه است که صرف اقتصادی ندارد و یا باید کار کند و برق را به سایر کشورها بفروشیم. بنابر این این سیاست را بصورت جدی دنبال می نماییم و با کشورهای همسایه مانند روسیه، قطر، ترکیه و بوسیله کشور ترکیه با اتحادیه اروپا صادرات صورت می گیرد
بررسی امکان اتصال شبکه برق ایران بوسیله عراق و سوریه با لبنان
تا سال قبل عراق، افغانستان و پاکستان خریداران اصلی برق از ایران بودند. اما مدتی پیش مجدداً توافقی بین ایران و عراق در حوزه صادرات برق منعقد گردید. توافقی به مدت ۵ سال ۴۰۰ مگا وات برق به عراق صادر می شود. اما بنظر می رسد چنین اتفاقی نیفتاده است. چونکه بگفته مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل حالا ما با کشور عراق ۵ خط ارتباطی فعال داریم. البته عراق قبلاً بوسیله تدمر و بوکمال با سوریه ارتباط الکتریکی داشت که توسط داعش قسمتی از این خطوط از بین رفته است. همین طور سوریه با لبنان هم اتصال شبکه برق دارند.
به گفته این مقام مسئول روزهای اخیر هیئتی از لبنان به کشورمان آمده بودند و مذاکره هایی در این زمینه انجام شده تا طرح امکان اتصال برق کشورمان به لبنان بررسی شود. قبل تر از مقام های عراقی جهت بررسی این مساله دعوت به عمل آمده بود که به سبب بروز مشکلات در عراق آنها این دعوت را اجابت نکردند.
فرحناکیان ابراز امیدواری کرد با برقراری ثبات در عراق بتوان این مساله را پیگیری کرد و اظهار داشت: تلاش می شود در جلسه ای بتوان با برنامه ریزی و انجام مطالعات لازم و رعایت الزام های فنی امکان اتصال را مورد ارزیابی قرارداد.

منبع: