در نشستی عنوان شد شروع فروش گواهی سپرده شمش طلا طی روزهای آتی

اجاره: مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران ضمن تشریح فعالیت ها و ظرفیت تولید معدن طلای زرشوران، به فروش فیزیکی شمش طلا به چند مدل نقد، ۵۰ درصد اعتبار و تمام اعتباری سه ماهه و برای کارگاه ها شش ماهه اشاره نمود و از شروع فروش گواهی سپرده شمش طی روزهای آتی آگاهی داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، ابوذر شکری در نشست خبری امروز (یکشنبه) خود با موضوع ارائه گزارش عملکرد معدن طلای زرشوران، با اشاره به اینکه مجموعه طلای زرشوران زنجیره اکتشافات، ذخیره و فرآوری مواد را تا تولید شمش طلا در بر دارد؛ اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای اخیر، مجموعه زرشوران باوجود این که بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است اما آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفته است. اکتشافاتی که طی حدودا ۱۰ ماهه اخیر انجام شده به ۴۲ میلیون تن رسیده که تنها ۱۰ درصد ظرفیت تولید این معدن است و این میزان هر ساله در حال افزایش می باشد.
مدیر عامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران اشاره کرد: هم اکنون مجموعه ظرفیت محدودی دارد اما با اقداماتی که در حال انجام می باشد امید است طی یک ماه آتی این مناقصه شروع و آگهی شود که همین مورد منجر به تولید دو برابری خواهد شد. احتمالاً در ابتدای سال آینده، کلنگ زنی این پروژه توسعه صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت اسمی تولید مجموعه طلای زرشوران ۱.۵ تن است که عملا حدود یک تن سالانه تولید می شود که با فاز توسعه، به سه تن سالانه خواهد رسید.
شکری عنوان کرد: قرارداد قبلی، تا ۳۰ درصد پیشرفت داشت و به جهت مشکلات متوقف مانده بود؛ پس زمانی که ما مدیریت را تحویل گرفتیم، اوایل سال جاری قرارداد قبلی به دلایلی متوقف گردید تا بتوانیم قرارداد جدید را شروع نماییم و کار را به شکلی پیش ببریم که در آستانه شروع فاز توسعه ای هستیم.
مدیر عامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در ارتباط با علت عدم پیشرفت فاز دوم توسعه زرشوران اعلام نمود: به علت عدم پرداخت پیش پرداخت ارزی، قرارداد بلاتکلیف بود اما اوایل امسال قرارداد قبلی را خاتمه دادیم تا این که بتوان قرارداد جدید را شروع نماییم. در شروع و اجرای فاز دوم توسعه دو مانع وجود داشت که مانع اول قراردارد اول بود که باز بود و بایستی تعیین تکلیف می شد و خاتمه دادیم. مانع دوم نیز بحث خصوصی بود که شرکت زرشوران در فهرست خصوصی سازی قرار داشت و بحث توسعه امکان پذبر نبود اما با جلسه ای با وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو برگزار کردیم، فرمان داده شد که زرشوران فعلا از اولویت واگذاری بیرون رود تا بحث توسعه صورت گیرد. موانع برداشته شده و درحال آماده سازی اسناد مناقصه هستیم و اگهی مناقصه طی یک ماه آتی منتشر خواهد شد. امیدواریم برنده مناقصه قبل از عید مشخص شود و از شروع سال آینده فاز دوم توسعه را شروع نماییم.
وی اضافه کرد: فاز دوم توسعه بسیار حائز اهمیت می باشد و همانطور که اشاره شد، تولید ما را دو برابر خواهدنمود. همین طور در افزایش اشتغال تاثیر خواهد داشت. هم اکنون در بحث اشتغال بسیار گرفتار مشکل هستیم. اما همین حالا ۱۱۰۰ نفر در مجموعه معدن و کارخانه طلای زرشوران مشغول فعالیت هستند. با فاز دوم توسعه در حین ساخت، برای ۲۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغال زایی خواهدنمود و پس از راه اندازی، منجر به اشتغال ۲۰۰ نفر خواهد شد.
پیش بینی ظرفیت تولید سالانه ۳ تن با اجرای فاز دوم توسعه
شکری تصریح کرد: در زنجیره طلا سه حلقه اکتشاف، استخراج و فرآوری مطرح است. در بحث اکتشاف تکمیلی ۱۰ درصد معدن انجام شده و به ۴۲ میلیون تن رسیدیم. استخراج نیز هر ساله در حال انجام می باشد و طبق پروانه بهره برداری حدود ۶۶۰ هزار تن سالانه استخراج می شود و در حلقه سوم که تولید و فراوری است، هر ساله حدود یک تن تولید داریم که با ظرفیت اسمی (۱.۵ تن) فاصله دارد. با توسعه حلقه در فاز فاز دوم توسعه به ظرفیت تولید سه تن در سال خواهیم رسید. برای اجرائی شدن فاز دوم توسعه زرشوران ۶۵ میلیون یورو معادل حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
ایجاد شهرک طلا یا مجتمع طلاسازی
مدیرعامل زرشوران با اشاره به اینکه در اقدامات آتی مقرر شده حلقه بعد از حلقه فرآوری، تبدیل شمش طلا به زیورآلات در قالب شهرک طلا با مجتمع طلاسازی در منطقه تکاب ایجاد شود که مطالعات امکان سنجی آن درحال انجام است؛ اظهار داشت: چونکه بیشترین ارزش افزوده در این زنجیره طلا، حلقه آخر تبدیل شمش به زیورآلات است. چنانچه این طرح در تکاب اقتصادی بود، در این منطقه اجرائی خواهد شد؛ اما در غیر اینصورت در مناطقی همچون تهران که توجیه اقتصادی دارد، به اجرا خواهد رسید.
وی اضافه کرد: بتازگی نیز جلسه ای با کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد، گزینه دیگر این است که در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی(ره) این مجتمع ایجاد شود. این طرح درحال بررسی و مطاله است که در صورت امکان مجتمع اصلی در تهران و مجتمع شماره ۲ در تکاب تاسیس شود. تحقق این مهم نیز نقش به سزایی در افزایش اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور خواهد داشت و می تواند منجر به افزایش ثروت ملی برای کشور شود.
افزایش ۵۰ درصدی تولید ماهانه
شکری اشاره کرد: کارگروه هایی در قالب بهبود در شرکت تعریف و تشکیل شد تا گلوگاه ها شناسایی شوند که چرا نمی توانیم به ظرفیت اسمی ۱.۵ تن برسیم. خوشبختانه در یک بازه چهار ماهه با کمک یک تیم کارشناسی از داخل مجموعه، گلوگاه ها شناسایی شد و توانستیم با دو خطه کردن بخش لیچینگ کارخانه، افزایش تولید ۵۰ درصدی ماهانه را رقم بزنیم که بسیار موفق و رقم قابل توجهی در عرصه تولید طلاست. تولید ماه گذشته ثابت کرد که با ادامه این روند، به ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تنی دست خواهیم یافت.
این مدیر معدنی از افتتاح سد باطله در مجموعه زرشوران آگاهی داد و اظهار داشت: باطله ها در صنعت طلا با عنایت به این که حاوی سیانور هستند لطمه جدی برای محیط زیست خواهند داشت؛ پس بر این اساس خروجی فیلتراسیون صنعت طلا باید جایی ذخیره شود. پروژه سد باطله که از پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده، تا پایان ماه جاری افتتاح می گردد و همزمان با آن یک سایت پسماند نیز به بهره برداری خواهد رسید.
فروش از طربق بورس کالا با روش های جدید و فروش به طور اعتباری
شکری در ادامه به موضوع فروش های مجموعه زرشوان اشاره کرده و اظهار داشت: فروش ما از ابتدا بوسیله بورس کالا بوده است. خروجی ما که شمش طلاست، بوسیله بورس کالا، هر دو هفته یکبار صورت می گیرد و بامدل های جدیدی که به وجود آورده ایم. استقبال از خرید بیشتر شده است. پارسال متوسط فروش ۲۰ درصد عرضه ما بود. سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ بار عرضه صورت گرفت که تنها ۲۰ درصد طلا فروش رفت و الباقی در بانک کارگشایی انبار می شد. بر این اساس استقبال از خرید بسیار پایین بود.
وی تصریح کرد: اما از امسال، روش های جدید برای عرضه در نظر گرفته شد. به طور مثال یا به طور نقدی و فیزیکی عرضه می شود، روش دوم ۵۰ درصد اعتباری سه ماهه است که خریدار ۵۰ درصد را پرداخت می کند و الباقی را سه ماه بعد، می پردازد. یک مدل دیگر فروش تماما اعتباری است که خریدار طلا را تحویل می گیرد و همه مبلغ را سه ماه بعد پرداخت می کند و تنها ضمانت نامه بانکی که تعهد پرداخت است، دریافت می شود. البته که این فروش اعتباری برای کارگاه های طلاسازی و تولیدکنندگان زیورآلات نیز به طور شش ماهه در نظر گرفته شده است.
عرضه اوراق شمش طلا در بورس کالا به زودی
مدیرعامل شرکت طلای زرشوران اعلام نمود: حالا میزان فروش شمش طلا طی دو ماه اخیر ۱۰ برابر شده و استقبال دراین زمینه خوب بوده که سبب ورود نقدیندگی به شرکت شده است. در مدلی دیگر، طی تفاهم نامه ای که حدودا پنج ماه پیش میان بانک ملت، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد گردید، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخته می شود. قرار شد فروش به طور گواهی سپرده شمش طلا باشد. این روش مزیت های بسیاری دارد؛ چونکه شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آنرا به تنهایی ندارد، اما زمانی که به طور گواهی سپرده باشد، افراد دارای سرمایه های خرد نیز می توانند نسبت به خرید اقدام نمایند.
شکری اظهار داشت: حالا محموله شمش طلا در اختیار بانک ملت قرار گرفته و طی روزهای آینده اجرا می گردد که عامه مردم می توانند از این فرصت استفاده نمایند. هر کس با هر میزان سرمایه، می تواند گواهی خریداری نموده و در شمش طلا سهیم باشد. این مورد هم کمک به فروش ما خواهد داشت و مردم نیز می توانند سرمایه های خودرا بوسیله خرید شمش طلا حفظ کنند.