جزئیاتی که وزیر صمت مطرح نکرد

به گزارش اجاره، در حالیکه وزیر صمت برای توضیح در رابطه با بهبود وضعیت تولید به آمار رشد اقتصادی بخش صنعت در مرکز آمار یا بانک مرکزی استناد کرده، از مرداد ماه سال جاری این وزارت خانه آمار و اطلاعاتی در رابطه با وضعیت صنعت، معدن و تجارت منتشر نکرده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، به تازگی سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در یک برنامه تلویزیونی با استناد به اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار، رشد صنعت در نیمه اول سال جاری را رشد بالایی توصیف کرد، اما در رابطه با تأثیر آنها بر سفره مردم گفته که کشور با انباشتگی تورم مواجه می باشد و سالهای متمادی تورم بالا در کشور حاکم بوده که سبب شده بین درآمد و هزینه مردم، فاصله ایجاد شود. مردم ۴ سال تورم بالای ۳۰ درصد را تحمل کرده اند. دولت سیزدهم کوشیده با یارانه، بخشی از این فاصله را جبران کند، اما بهترین راهکار، ایجاد تولید و اشتغال است که درحال پیگیری است. ازاین رو آمارهای اقتصادی مبین حرکت مثبت کلان اقتصاد است، اما همچنان به دلیل انباشتگی تورم، طعم این رشد مثبت هنوز به مردم نرسیده است.
طبق گفته های فاطمی امین رشد اقتصادی بخش صنعت در شش ماهه سال جاری ۴.۹ درصد بوده و اشتغال صنعت و معدن در تابستان به بالای هشت میلیون نفر رسیده است.
وی همینطور افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در قسمت صنعت در تابستان سال جاری را نشانه ای دیگر از رشد تولید صنعتی عنوان کرده است.
اما وزیر صمت برای توصیف وضعیت تولید به وضعیت صدور پروانه های بهره برداری و جوازهای تاسیس اشاره ای نکرده است. وی همینطور آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی یا وضعیت طرح های در دست اجرا را هم شرح نداده است.
به صورت کلی وزارت صمت امسال آمارهای ماهانه که در سالهای گذشته به صورت مرتب منتشر می شده را به صورت قطره چکانی منتشر نموده است. این وزارت خانه امسال آمار و اطلاعات صنعت، معدن و تجارت را در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه و خلاصه کوتاهی از آمار مرداد ماه منتشر نموده است. ازاین رو در حالیکه ۹ ماه از آغاز سالجاری گذشته و حدودا سال رو پایان نیست، آماری از وضعیت تولید در نیمه دوم سال ارائه نشده است.
آخرین آمارهای موجود به ما چه می گوید؟
قابل ذکر است آمار پنج ماهه حاکی از کاهش ۳۸.۶ و ۱۲.۱ درصدی صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری بوده است. در پنج ماهه سال جاری برای ۹۱۷۹ بنگاه جواز تاسیس و برای ۲۵۴۴ بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه ای صادر گردیده است.
همینطور بر طبق این آمار، پیشبینی شده با اجرای پروژه هایی که جواز تاسیس آنها در پنج ماهه سال جاری صادر شده، برای ۲۴۴ هزار و ۷۲۹ نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۳.۹ درصدی مواجه بوده است. پروانه های بهره برداری صادر شده در این زمان هم زمینه اشتغال ۴۸ هزار و ۸۹۵ نفر را فراهم نموده که نسبت به پنج ماهه سال گذشته حدود ۳۵.۵ درصد کاهش داشته است.
قابل ذکر است که تعداد صدور جواز صنعتی به شکلی نشان دهنده تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در قسمت تولید و پروانه های بهره برداری به مفهوم واحدهایی است که فعالیت خویش را شروع کردند. ازاین رو بر مبنای آمارها هم تمایل سرمایه گذاران و هم تعداد واحدهای جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است.
اما در همین مدت پنج ماهه وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی هم نشان داده است از ۱۹ کالای منتخب صنعتی که وضعیت تولید آنها انتشار یافته، تولید ۱۳ کالا افزایش پیدا کرده است. بر این اساس تولید یک کالا بیشتر از ۱۰۰ درصد، تولید دو کالا بیشتر از ۵۰ درصد، دو کالا بیشتر از ۲۰ (تا ۵۰ درصد)، یک کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و هفت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید شش کالا هم کاسته شده است.
به صورت کلی در این شرایط نمی توان به صورت قطعی راجع به وضعیت تولید در کشور اظهار نظر کرد، اما به نظر می آید انتشار آمارها از وضعیت صنعت، معدن و تجارت می تواند به قضاوت در رابطه با این مورد کمک نماید.

منبع: