رئیس سازمان عشایری: خشکسالی ها، تولید گوشت قرمز عشایر را کاهش نداده است

به گزارش اجاره، خراسان شمالی رییس سازمان عشایری اظهار داشت: با وجود وقوع خشکسالی های شدید میزان تولید گوشت قرمز توسط عشایر کاهش نیافته است.
عباس پاپی زاده در حاشیه بازدید از کشتارگاه صنعتی بجنورد در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: هر سال با تغییرات اقلیمی و خشکسالی هایی که اتفاق می افتد با ضرر و زیان دامداران عشایری مواجه می شویم.
وی ادامه داد: در همین راستا طرح تحول اقتصادی و معیشتی برای حوزه عشایر برنامه ریزی شده که ۴ طرحِ اشتغالزاییِ مکملِ درآمدِ عشایر، طراحی و به استانها ابلاغ گردیده است.
پاپی زاده افزود: این طرح ها در زمینه گیاهان دارویی، صنایع دستی، گردشگری و تکمیل زنجیره گوشت قرمز است و علاوه بر آن، آموزش، ترویج و حمایت های مالی نیز در امتداد ۴ طرح مذکور صورت خواهد گرفت.
وی بیان کرد: علاوه بر آن در استانهای مختلف، میز تخصصی مربوط به این طرح ها نیز تشکیل شده است و در ذیل میزها خوشه های تولیدی که خانوار عشایری هستند را ساماندهی کردیم و در حال انجام می باشد.
وی اشاره کرد: تسهیلات به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ تامین شده که با شرایط مناسب در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان عشایری اشاره کرد: با اهمیت ترین موضوعی که اکنون بدنبال آن هستیم، درنظر گرفتن شرایط تولید کننده و مصرف کننده است.
وی توضیح داد: با اهمیت ترین طرحی که اکنون بدنبال ان هستیم تامین زنجیره گوشت قرمز است که شامل تامین نهاده، فرآوری، به گزینی و جیره نویسی، خرید، کشتار و به بازار رساندن است و پیگیری خواهیم کرد تا این زنجیره را بصورت پیوسته دنبال نماییم تا هم تولید کننده بتواند درآمد بیشتری را کسب کند و مصرف کننده هزینه کمتری را برای خرید گوشت مورد نیاز بپردازد.
وی اشاره کرد: با توجه به این که در وضعیت حاضر با فعالیت واسطه ها مواجه هستیم با ورود شبکه های تعاونی های عشایری و تشکل های عشایری بدنبال آن هستیم که تعداد واسطه ها را کاهش دهیم و از تولید تا مصرف را توسط تشکل های عشایری انجام دهیم که از این طریق سودی که عاید عشایر می شود بالا رفته و قیمت برای مصرف کننده کم شود.
پاپی زاده اظهار داشت: جمعیت عشایری با تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی، نقش مهمی در خودکفایی دارند.
به گفته ی ایشان، عشایر توانستند امسال ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز داشته باشند.