فیلیپین وارد بزرگ ترین پیمان تجاری جهان شد

اجاره: قانونگذاران فیلیپین روز سه شنبه (۲۱ فوریه) ورود این کشور به بزرگ ترین پیمان تجارت آزاد جهان را تصویب کردند و حامیان آن استدلال می کردند که این امر موجب افزایش سرمایه گذاری و اشتغال می شود اما مخالفان هشدار دادند که این امر می تواند به کشاورزان لطمه برساند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) شامل ۱۰ اقتصاد آسیای جنوب شرقی به همراه چین، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند و استرالیاست که اعضای آن حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را می سازند. این قرارداد که در سال ۲۰۱۲ شروع شد، در نوامبر ۲۰۲۰ به امضا رسید و در ژانویه ۲۰۲۲ با بیشتر کشورهای عضو این پیمان اجرائی شد. توافق برای کاهش تعرفه ها و شروع تجارت خدمات شامل ایالات متحده نمی شود و به عنوان موفقیت برای چین شمرده می شود.
این پیمان باید به کاهش هزینه ها و تسهیل زندگی برای شرکتها کمک نماید و به آنها اجازه می دهد محصولات خودرا در هر نقطه از بلوک بدون این که الزامات جداگانه ای برای هر کشور داشته باشند، صادر کنند.
آرسنیو بالیساکان – وزیر برنامه ریزی اقتصادی فیلیپین – روز سه شنبه اظهار داشت: من فکر می کنم برای ما این یک تغییر دهنده بازی است.
بالیساکان به خبرنگاران اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی بدنبال مکان هایی می گردند که قوانین روشنی، خصوصاً تسهیل تجارت، سیاست های سرمایه گذاری وجود داشته باشد، که رعایت می شوند و در هر زمانی در معرض تغییر نیستند.
باشگاه تجاری ماکاتی اظهار داشت که این پیمان همین طور به شرکت های فیلیپینی کمک می نماید تا در خارج از کشور توسعه یافته و ایجاد شغل را تسریع کنند و افزود که تدابیر کافی برای صیانت از صنایع محلی وجود دارد.
طبق گزارش رویترز، هند در سال ۲۰۱۹ به سبب نگرانی در مورد ورود کالاهای ارزان چینی به این کشور از این توافق خارج شد اما ممکنست در تاریخ دیگری تصمیم بگیرد که به آن بپیوندد.

منبع: