معاون وزیر جهادکشاورزی: تخصیص ارز نهاده های دامی با بانک مرکزی است

به گزارش اجاره، معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: بانک مرکزی متولی تخصیص ارز نهاده های دامی است و وزارت جهادکشاورزی هم پیگیر تخصیص این ارز است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، شاهپور علایی مقدم در حاشیه نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که چرا به واردکنندگان نهاده های دامی دو ماه است ارزی برای واردات تخصیص داده نشده است؟ اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی حالا با درخواست هر واردکننده که بخواهد نهاده دامی وارد کند موافقت می کند اما ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص داده و از آنجا باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: سیاستگذاری و صلاح کشور برای اختصاص ارز را بانک مرکزی تعیین می کند، البته وزارت جهادکشاورزی هم برای تخصیص ارز مطالبه گری کرده و پیگیر است.
اعلایی مقدم خاطرنشان کرد: در کشور ما موضوعی به نام هزینه تولید وجود دارد. هزینه های تولید را در صنعت، پتروشیمی و خودرو حساب می نماییم اما تا به بخش کشاورزی می رسیم کسی دو دوتا چهار تا نمی کند در حالیکه کشاورزی با متغیرهای متفاوتی مواجه می باشد.
چرایی افزایش قیمت گوشت
معاون وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت گوشت اظهار داشت: در ۶ ماهه دوم سال مراتع کشور برای چرای دام آماده نیستند، دامداران باید جیره دستی به دام خود بدهند که یعنی باید سالانه ۱۶ میلیون تن نهاده های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزا در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار دهیم.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: وقتی نرخ ارز افزایش خواهد یافت این تلاطم ها و نوسانات در قسمت تولید عموما در گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات هم اثرگذار است و نمی توانیم بگوییم که گوسفند از ارز خارجی استفاده نکند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و وزارت امور خارجه هم در قسمت تأمین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تامین گردد.
علایی مقدم در ادامه اظهار داشت: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان بود جو کیلویی ۲۲۰۰ تومان بود. ارز هم اکنون به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و جو به ۱۴ هزار تومان رسیده است و این یعنی هزینه های تمام شده دام هم افزایش پیدا کرده است. این در کنار واکسن و حمل و نقل و… است که البته هزینه های تولید در کشور به علت وابستگی به منشا ارزی و نهاده های خارجی عدد بزرگی نیست.
ایشان در ادامه اظهار داشت: این که در فضای مجازی مطرح شود که قیمت گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومان شده است حقیقت ندارد چونکه متوسط لاشه گوسفندی در کشور ۲۵۰ هزار تومان است و معیار قیمت هم لاشه است.
ما گرانی قیمت نداریم
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید توجه داشت که ما گرانی قیمت نداریم بلکه قدرت خرید مردم کاسته شده و برای این مورد هم باید چاره ای اندیشیده شود.
وی ضمن اشاره به این که جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه ریزی نموده است، خاطرنشان کرد: برای محصولاتی مانند میوه، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن و برنج برنامه ریزی شده و تولید آنها مناسب و بیشتر از نیاز کشور است و ذخایر مناسبی هم داریم. تنها در قسمت گوشت قرمز باید کمی دقت بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: حدود ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره شده است. همینطور ۱.۳ میلیون تن خرما تولید داریم.
مشکلی برای تأمین برنج در روزهای پایانی سال نداریم
علایی مقدم اظهار داشت: ۵۵۰ هزار تن ذخیره استراتژیک برنج کشور است. میانگین قیمت برنج داخلی و خارجی حدود ۴۰ هزار تومان است. همینطور وضعیت مناسبی هم در قسمت تولید داریم. ازاین رو مشکلی برای تأمین این محصول هم در روزهای پایانی سال نداریم.
وی در قسمت دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به این که وقتی نرخ ارز بالا می رود روی همه کالاها و خدمات و حتی مسائل فرهنگی و اجتماعی اثرگذار می باشد، اظهار داشت: با این وجود تمام تلاش خویش را برای کنترل بازار انجام می دهیم که در این خصوص فرمانداران و بخشداران هم باید کمک وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار که در کشور تشکیل می شود جهاد کشاورزی تنها یکی از اعضای آن است و همه دستگاه ها همچون اصناف و تعزیرات برای تنظیم بازار باید پای کار بیایند. همینطور وزارت جهاد کشاورزی قدرت کاملی برای تنظیم بازار ندارد، چونکه بخشی از بازرسی صنف و صنعت در جای دیگری بوده اما تابلوی تنظیم بازار را در اختیار دارد.