بلاتکلیفی مشتریان عظیم خودرو

اجاره: برخی از مشتریان عظیم خودرو در تماس با ایسنا از عدم تحویل خودرو های ثبت نامی و بلاتکلیفی خود گلایه کردند.
یکی از مشتریان این شرکت اظهار نمود: چهاردهم مرداد ماه سال قبل برای خرید خودروی جک به یکی از نمایندگی های عظیم خودرو بازگشت کردم. آنجا به ما اعلام گردید این خودرو موجود نیست و چند ماهی معطل خواهید ماند. بدین سبب پیشنهاد خرید خودروی جدید شرکت عظیم خودرو (هن تنگ X۷) را به ما دادند. به ما گفتند که این خودرو اخیرا تولید شده و تا سه ماه دیگر هم تحویل آن آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: در آن زمان قیمت تمام شده این خودرو ۱۸۸ میلیون اعلام و قرار شد که ۹۴ میلیون تومان را به صورت نقدر در هنگام عقد قرارداد و الباقی را به صورت اقساط ۱۲ ماهه در چارچوب چک در زمان تحویل خودرو پرداخت نماییم. ما چندی قبل بوسیله وکلای خود متوجه شدیم در این قرادادی که با ما بسته شده چه کلاه بزرگی بر سرما رفته است. قراردادهای ما، قرارداد مشارکت در تولید خودرو بوده است و هیچ یک از مشتریان متوجه این مساله نشده اند.
این مشتری افزود: پس از گذشت چند ماه که خبری از تحویل خودرو ها نشد، پیگیر شدیم که در جواب ما گفتند که بخاطر تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و سایر مسائل گرفتار مشکل شده ایم؛ تا اینکه متوجه دستگیری مدیرعامل شرکت عظیم خودرو به جرم کلاهبرداری شدیم و بعد هم که دادستان حساب های این شرکت و اموال آنرا مسدود کرد.
وی مدعی شد: در نتیجه پیگیری های مداوم ما و مراجعه به شرکت، به ما اعلام گردید خودرویی که به شما به قیمت ۱۸۸ میلیون تومان فروخته ایم؛ گران شده و باید مابه التفاوت را پرداخت کنید. همچین اعلام نمودند که باید اعضا تکمیل وجه کنند تا پول به شرکت رسیده و بتوانیم قطعات را از چین خریداری و وارد نماییم که بتوانیم خودروی شما را تحویل دهیم. علاوه بر این در قراردادها ذکر شده است که سود ۲۷ درصدی که ماهانه به پول ما تعلق می گرفت، چنانچه دیرکرد از زمان تحویل داشته باشد به ۲۹ درصد اضافه خواهد شد؛ اما بندی در اطلاعیه های شرکت اضافه شده که این ۲۹ درصد منتفی خواهد بود.
او افزود: چند وقت پیش با نماینده های گروه مشتریان در شرکت جلسه ای برگزار شده که طی آن اعلام نمودند با یک سرمایه گذار قرارداد بسته شده و قیمت تمام شده خودرو ها را ۴۲۰ میلیون تومان برآورد کرده اند. لازم به ذکر است که تعداد ۳۷۰۰ نفر هستیم که با این مشکل روبرو شده ایم.
یکی از دیگر از مشتریان عظیم خودرو نیز در تماس با ایسنا اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال قبل با پرداخت ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یک دستگاه خودروی فوتون ساوانا با موعد تحویل ۲۷۰ روز کاری ثبت نام کردم. قیمت این خودرو در زمان ثبت نام در بازار آزاد ۳۵۰ میلیون تومان و برای ما ۲۸۰ میلیون تومان بود که قرار بود الباقی را در زمان تحویل پرداخت نماییم.
وی ادامه داد: هرچند که به صورت شفاهی به ما اعلام گردید خودرو ها نهایتا تا دو ماه آینده تحویل داده خواهد شد. پس از گذشت دو ماه خبری نشد؛ پس از ۲۷۰ روز که حدودا دی ماه بود، نیز خبری از تحویل خودرو ها نشد و گفتند “خودرو نداریم و باید صبر کنید”. سپس در بهمن ماه سال قبل به ما گفتند که فوتون ساوانا نداریم ۱۰ روز دیگر بیایید بجای خودروی ثبت نامی تان هن تنگ تحویل می دهیم. اما هن تنگی هم وجود نداشت. بعد از آن دیگر نه پول ما را دادند نه خودروهایمان را.
این مشتری مدعی شد: چندی قبل مدیران عظیم خودرو جلسه ای برگزار کردند که در آن به ما گفتند مدیرعامل این شرکت در زندان است پس باید صبر کنید تا آزاد شود. بعد از آن باردیگر جلسه ای انجام شد که گفتند دیگر کاری به ثبت اسامی سال قبل شما و قراردادهای قبلی نداریم؛ الان شما پول پرداخت کنید تا خط تولید عظیم خودرو را به راه انداخته و به شما محصول بدهیم.
خبرنگار ایسنا برای پیگیری موارد یاد شده با شماره تلفن های مندرج در سایت رسمی عظیم خودرو تماس گرفت که با وجود تماسهای مکرر موفق به برقراری ارتباط با مسئولان این شرکت نشد.
سال قبل جعفری دولت آبادی – دادستان وقت تهران – در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در ارتباط با بازداشت مدیرعامل شرکت عظیم خودرو و اتهامات وی و تعداد شکات، اظهار نمود: ۱۷ پرونده پیش فروش خودرو در دادستانی تهران مفتوح است و همچون شرکت هایی که پرونده های آن ‎ها مفتوح است، شرکت عظیم خودرو بود.
وی با اشاره به بازداشت ۲ متهم در ارتباط با این پرونده، اظهار داشت: این شرکت صرفا ۱۵۰ فقره مجوز پیش فروش خودرو داشته، ولی متاسفانه حدود ۴ هزار پیش فروش انجام داده و ۷۰۰ میلیارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام ۲۰۰ میلیارد تومان اموال متهمان است.

منبع: