درخواست وزارت صنعت: تولید سواری دیزل را ممنوع نکنید

اجاره: درحالی که سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ممنوع کردن تولید سواری دیزلی بوسیله هیات وزیران است، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان می گوید که وزارت صنعت از ما خواسته است که بجای ممنوع کردن تولید سواری های دیزل، مصوبات قبلی در این زمینه را لغو نماییم.

محمد مهدی میرزایی قمی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه آخرین مصوبه مربوط به تولید سواری دیزل در سال ۹۴ است که هیات وزیران تولید آنرا مشروط به نصب فیلتر دوده کرده است، اظهار نمود: سازمان حفاظت محیط زیست با عنایت به درخواست شرکت ایران خودرو در خصوص تولید سواری دیزل بررسی هایی انجام داد و به این نتیجه رسید که هم اکنون دنیا به سمت توقف تولید سواری دیزل رفته است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موتور دیزل ۴۰ برابر بیشتر از موتور بنزینی ذرات معلق و ۸ برابر بیشتر از موتور بنزینی آلاینده ناکس تولید می کند، اشاره کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر این باور است که تولید سواری دیزل توجیهی ندارد بدین سبب درصدد است تا با ارسال پیشنهادی به هیات وزیران تولید آنرا ممنوع کند اما وزارت صنعت به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده است که با عنایت به شرایط فعلی، مصوبات قبلی درباره تولید سواری دیزل را لغو کند.

به گفته وی خوشبختانه وزارت صنعت هم اکنون به این نتیجه رسیده است که تولید سواری دیزل تبعات خاص خودرا دارد اما از سازمان محیط زیست خواسته است که تولید سواری دیزل را ممنوع نکند چونکه معتقدند شاید در آینده دنیا به تکنولوژی هایی برسد که برمبنای آن بتوان سواری دیزل را با حذف تبعات آن تولید کرد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مصمم بر تصمیم خود در خصوص ممنوعیت تولید سواری دیزل است، اظهار داشت: فرایندهای دولتی ساز و کار خودرا دارد. ما در حال تهیه متن پیشنهادی به هیات وزیران و به دنبال این هستیم که چگونه پیشنهاد ممنوعیت تولید سواری دیزل را ارسال نماییم که به اتفاق آراء مصوب و بطور کلی پرونده تولید سواری دیزل بسته شود.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، خرداد ماه امسال بود که عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – از درخواست شرکت ایران خودرو برای تولید سواری های دیزلی آگاهی داد. کلانتری در آن زمان ضمن اعلام مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی اظهار کرده بود که امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده ها و شهرهای کشور صادر کند.

منبع: