معاملات آزمایشی در بازار متشکل ارزی

به گزارش اجاره برخی خبرها از شروع به کار آزمایشی بازار متشکل ارزی و انجام معاملات در این بازار حاکی می باشد، اما با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، هنوز این بازار به صورت رسمی افتتاح نشده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، نوسانات ناگهانی و کنترل نشده در بازار ارز در سال گذشته، بانک مرکزی را بر آن داشت که راهکاری برای کاهش تأثیر سایر بازارهای ارز و عملکرد دلالان بر قیمت آن بیندیشد.
بازار ارز ایران از سال ها پیش همواره تحت تأثیر بازارهایی چون هرات، سلیمانیه و… بوده و بانک مرکزی در تلاش است کشف قیمت ارز را بر مبنای مؤلفه های اقتصادی در تهران انجام دهد. اما این بازار که قرار بود از آغاز سالجاری راه اندازی شود، به علل مختلف به تعویق افتاد و در زمان اعلام شده نتوانست شروع به کار کند.
رئیس کل بانک مرکزی علت تأخیر در راه اندازی این بازار را برخی ارزیابی ها دانست و اعلام نمود که “این بازار بزودی راه اندازی می شود، اما باید به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند”.
بعد از آن، با حل بعضی از مشکلات در روند راه اندازی این بازار، قرار شد بازار متشکل ارزی تا عید سعید قربان، یعنی روز ۲۱ مرداد ماه سالجاری راه اندازی و فعالیت رسمی آن آغاز شود، اما با رسیدن به روز موعود، بازهم افتتاح این بازار به تعویق افتاد و گفته شد که بانک مرکزی در تلاش است با حداکثر ظرفیت این بازار را راه اندازی کند، تا مشکلی در بازار ارز ایجاد نشود.
با این وجود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ هنوز خبری از طریق اندازی این بازار نیست و اطلاع رسانی جدیدی هم از جانب سیاست گذاران در اینباره مطرح نشده است.
با این وجود، محمود شکسته بند – مدیرعامل بازار متشکل ارزی – پیش از این در آذرماه به ایسنا گفته بود که همه چیز جهت راه اندازی این بازار فراهم است و برای افتتاح رسمی آن، منتظر فرمان سیاست گذاران هستیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲۳ صرافی مجاز بانک مرکزی به این بازار پیوسته اند، اظهار داشت: بیشتر از ۸۰ صرافی هم پرونده خویش را در این بازار تکمیل کرده و در حال انجام تست های سرد و گرم بازار هستند.
به قول شکسته بند، هشت بانک مهم کشور هم به این بازار پیوسته بودند و همه چیز جهت راه اندازی بازار متشکل ارزی فراهم است، ولی دستور آن باید از جانب سیاست گذاران ابلاغ شود.
هرچند که هنوز خبری رسمی در خصوص شروع به کار بازار متشکل ارزی اعلام نشده، اما برخی صرافی ها خبر از آغاز معاملات آزمایشی بازار ارز می دهند و به قول آنها معاملات در این بازار در حال انجام می باشد. این صرافان اعتقاد دارند که بازار متشکل ارزی کار خویش را شروع کرده و امکان دارد بزودی به صورت رسمی افتتاح شود.
با این اظهارات امکان دارد بانک مرکزی تصمیم گرفته باشد تا قبل از اعلام رسمی شروع به کار بازار متشکل ارزی که امکان دارد هیجانی را در بازار ارز ایجاد کند، به صورت تدریجی معاملات را وارد این بازار کند.
پیش از این هم مسؤلان ارزی بانک مرکزی اعلام نموده بودند که هرگونه تغییر قیمت ناگهانی و شدید در بازار ارز، چه افزایشی و چه کاهشی پذیرفته نیست.