حباب سکه چقدر است؟

به گزارش اجاره به قول دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران، افزایش نرخ ارز و قیمت های جهانی و کاهش ارزش ریال، عاملان افزایش ۳۵۰ هزار تومانی قیمت سکه در طول یک هفته هستند و این در شرایطی است که هر قطعه سکه، با حباب یک میلیون تومانی دادوستد می شود.
نادر بذرافشان در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار نمود: در طول هفته ای که گذشت به صورت میانگین قیمت هر اونس جهانی ۲۲ دلار افزایش قیمت داشت. علاوه براین، افزایش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش ارزش ریال در مقابل دلار سبب شد روند قیمت ها در بازار سکه و طلا داخلی روندی صعودی داشته باشد.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: از اوایل هفته تا حدودی به علت کاهش ارزش ریال به جهت سرمایه گذاری، تقاضا برای سکه افزایشی بود که این عامل هم بی تأثیر در افزایش قیمت ها نبود. این در شرایطی است که تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به حداقل رسیده و سبب تعطیلی خیلی از واحدهای تولیدی و توزیعی ما شده است. البته این افزایش تقاضا به شکل قدیم نیست و مردم برای خرید طلا گرمی یک میلیون تومان یا هر قطعه سکه ۱۱ میلیون تومان، قدرت خرید ندارند اما باتوجه به جنبه سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول ملی برخی مبادرت به خرید سکه کرده اند.
این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تغییرات قیمتی در طول هفته، اظهار داشت: در طول هفته هر قطعه سکه حدود ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه حدود ۲۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۲۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای هم ۲۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته اند. هم اکنون حباب سکه برای هر قطعه به یک میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه داد: آخرین قیمت ها در روز گذشته (پنجشنبه) هم بدین صورت است که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارند. همینطور قیمت نیم سکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه هم سه میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی هم یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. همینطور هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین معاملات انجام شده یک میلیون و ۳۵ هزار تومان قیمت داشته و هر مثقال طلا هم چهار میلیون و ۴۸۰ هزار تومان قیمت داشته است. در بازار جهانی هم هر اونس طلا ۱۸۰۱ دلار ثبت شده است.
بذرافشان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه صفر شدن معاملات مصنوعات طلا سبب صدمه به واحدها شده و خیلی از آنها را تعطیل کرده است، این افزایش قیمت ها هم سبب ضرر و زیان بسیار آنها شده است. به صورت مثال واحدی در آخرین معامله روز خود سکه را ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان فروخته است، فردای همان روز ابتدای بامداد قیمت گرفته ایم و ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان شده تا خواسته ایم خریداری نماییم به ۱۰ میلیون و ۹۸۰ تا ۱۱ میلیون تومان رسیده است. این تغییرات ساعتی سبب متضرر شدن همکاران ما خواهد شد و سودی که حاصل نمی گردد، برای خرید مجدد باید مبلغی هم از جیب بگذارد.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: چنانچه همچون سنوات گذشته، بانک مرکزی ورود و نظارت کند، بسیار بر التهابات بازار و روند افزایشی قیمت ها اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین خواسته ما از رئیس بانک مرکزی این است بر این مورد ورود کرده و با صحبت در این رابطه مانع افزایش بیشتر قیمت ها شوند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، این در شرایطی است که در نخستین روز هفته ای که گذشت، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سه میلیون و ۵۰ هزار تومان، سکه های یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۹۶۴ هزار تومان معامله شده اند.

منبع: