وزیر راه و شهرسازی: ۱ و نیم میلیون ایرانی بیشتر از یک واحد مسکونی دارند

به گزارش اجاره وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یک و نیم میلیون ایرانی با استفاده از سامانه املاک و اسکان شناسایی شده اند که بیشتر از یک واحد مسکونی را در تملک خود دارند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر درباره اینکه آیا می توان شاخصی برای تعیین قیمت مسکن یا سقفی برای نرخ آن تعیین کرد یا خیر؟ تصریح کرد: ما بیشتر از یک سال است که پیگیر راه اندازی بورس املاک هستیم و این بورس هم اکنون به راه افتاده است.
وی اضافه کرد: برای عرضه املاک در این بورس، خودمان (وزارت راه و شهرسازی) آغاز کردیم و یک ملک را در بورس املاک برای عرضه گذاشتیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بقیه هم یاد گرفته اند و شنیده ام که روز گذشته یک بانک هم به بورس املاک آمده و املاک خویش را در آن عرضه نموده است، افزود: این مبادرت به شفافیت معاملات املاک کمک می نماید و در عین حال، به ارزیابی هویت معامله کننده، اصالت ملک مورد معامله و اعتمادسازی در جامعه منتهی خواهد شد.
اسلامی اضافه کرد: با ورود مسکن به بورس املاک، معاملات مسکن از لجام گسیختگی خارج می شود.
وی درباره اینکه آیا بورس املاک می تواند به مرجعی برای قیمت گذاری مسکن تبدیل شود؟ اظهار داشت: برای هر اندازه گیری، یک شاخصی نیاز است که افراد می توانند بعنوان نمونه به بورس املاک استناد کنند.
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات دیگری که وزارت راه و شهرسازی برای کمک به کاهش رشد قیمت مسکن انجام داده، خاطرنشان کرد: گام دیگری هم در نظر داریم که هدف ما این است که سرمایه در بخش مسکن برای تولید و عرضه بماند؛ از طرفی از ورود سرمایه ای که بخواهد از مسکن بعنوان کالای سرمایه ای استفاده نماید، جلوگیری کرده و بازار را به تلاطم نیندازد.
اسلامی افزود: بر همین مبنا سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی و با استفاده از آن، به خوبی شناسایی کرده ایم که چه افرادی بیشتر از یک واحد مسکونی دارند.
وی تاکید کرد: البته بیشتر از یک واحد مسکونی داشتن، ضد ارزش نیست؛ ولی نباید این سرمایه محبوس بماند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا به کمک وزارت صمت و اتحادیه ها، نظام نامه ای برای نحوه معاملات تهیه نماییم که این نظام نامه در حال بررسی های اولیه بوده و به محض نهایی شدن رسانه ای می شود.
وی درباره شناسایی خانه های خالی با استفاده از سامان اسکان اظهار داشت: یک و نیم میلیون مالک شناسایی شده اند که بیشتر از یک واحد مسکونی دارند؛ البته تعداد خانه های خالی بیشتر از ۲ میلیون واحد است و حتی یک نفر بیشتر از ۶۰۰ واحد داشته است؛ با این اوصاف، در حال شناسایی و اعتبار سنجی اطلاعات به دست آمده هستیم؛ کار ما از این به بعد آخر می یابد وسازمان مالیاتی باید از آنها مالیات بگیرد.
اسلامی درباره اینکه مالیات ستانی از مالکان واحدهای خالی از چه زمانی شروع می شود، اظهار داشت: امیدوارم اقدام خوبی در سال ۹۹ صورت گیرد.

منبع: