جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی نشان می دهد خطر جدی رکود در بنگاه های اقتصادی

به گزارش اجاره جدید ترین بررسی اتاق بازرگانی ایران از وضعیت فعالیت بنگاه های اقتصادی نشان داده است که در مهر ماه شرایط برای آنها دشوارتر از ماه قبل شده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی ایران در ادامه بررسی های ماهانه خود از وضعیت اقتصاد ایران که آنرا در چارچوب شاخص شامخ(شاخص مدیران خرید) بررسی می کند، اعلام نموده که عدد شامخ در مهر ماه به حدود ۴۴ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش بیشتر از دو واحدی را نشان داده است.
این گزارش که از بررسی وضعیت تعداد قابل توجهی از بنگاه های اقتصادی به دست آمده، نشان داده است که رکود در فعالیت بخش های خدمات و کشاورزی اصلی ترین علت کاهش فعالیت در مهر ماه بوده است. در ارتباط با کشاورزی شرایط فصلی نقش آفرین است اما در حوزه خدمات، احیانا نقش اصلی را همچنان ویروس کرونا بازی می کند.
همینطور در این مدت، شاخص قیمت خرید مواد اولیه برای بنگاه های تولیدی به بیشتر از ۹۳ واحد رسیده که بالاترین عدد در طول دو سالی است که اتاق بازرگانی این شاخص را بررسی نموده است. به دنبال این موضوع، هزینه تولید بالاتر رفته و به نظر می آید اثرات خویش را در ماههای آینده بیشتر نشان خواهد داد.
روند افزایشی قیمت ها در مهر ماه خویش را در کاهش فروش کالا یا خدمات نشان داده که فعالان اقتصادی کاهش تقاضا را اصلی ترین علت آن دانسته اند.
بررسی وضعیت شاخص ها در حوزه صنعت هم نشان داده است که هرچند افتی در شامخ کل وجود دارد اما در خیلی از حوزه ها، شرایط حدودا ثابت مانده اند. در این عرصه هم قیمت مواد اولیه و قیمت محصولات ساخته شده بسیار بالا رفته و در کنار آن موجودی نهایی در انبار پایین آمده است. با این وجود فعالان اقتصادی پیشبینی کرده اند میزان تولیدشان در ماه آینده، نسبت به مهر ماه بیشتر خواهد بود.
این گزارش تاکید کرده که در صورت بهبود نیافتن شرایط در بازار مواد اولیه و تداوم روند افزایش قیمت در این عرصه، احیانا از سویی تولیدکنندگان توان خویش را از دست می دهند و از طرفی با افزایش قیمت، تقاضای موجود در بازار هم پایین خواهد آمد و در نتیجه در صورت تغییر نکردن شرایط، سایه سنگین رکود بر سر بنگاه های اقتصادی باقی خواهد ماند.