گفت وگوی اجاره با مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ثبت سفارش محموله لوازم خانگی بوش در ارتباط با پیش از ممنوعیت واردات است

به گزارش اجاره مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اظهار داشت: ثبت سفارش محموله لوازم خانگی شرکت بوش در ارتباط با پیش از ممنوعیت واردات بوده و تمدید ثبت سفارش صاحب کالا هم پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از جانب دیوان ناظر بر ضرورت به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در حالیکه حدود دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور می گذرد، به تازگی با رای دیوان عدالت اداری، ۴۲۰ کانیتر لوزام خانگی بوش در گمرک شهید رجایی آماده ترخیص شده؛ به صورتی که مرحله ثبت سفارش و تایید منشأ ارز آن انجام و گفته شده که منشا ارز آن هم نیمایی است؛ موضوعی که از جانب مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت رد شد.
در جهت رفع ابهامات این موضوع، سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: ثبت سفارش این محموله در ارتباط با سال ۱۳۹۶ و پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ است.
وی ادامه داد: ارز مورد نیاز جهت واردات این کالاها پیش از ممنوعیت و زمانی بوده که سیستم ارز نیمایی به وجود نیامده بود؛ ازاین رو مقرر شده بخشی از ارز مورد نیاز این محموله از راه ارز متقاضی و بخش دیگر از راه سیتم بانکی که همان ارز آزاد است تامین گردد. در دادنامه مربوطه هم عنوان “بدون انتقال ارز” نوشته شده است.
به قول این مقام مسئول، تمدید ثبت سفارش صاحب کالا، پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرا قضایی (بدوی و قطعی) از جانب دیوان ناظر بر ضرورت به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است. بدیهی است که مجموعه دستگاه ها و دوایر دولتی قانوناً مکلف و موظف به تبعیت از آرای صادره از مراجع قضایی هستند.
البته بر مبنای آخرین پیگیری های ایسنا، ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش به علت ایرادات وارده متوقف شده است. روز گذشته، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران اعلام نمود که به دلایلی همچون تبعات ناشی از ترخیص این کالا و ضربه به تولید داخل و از طرفی ممنوعیت واردات کالاهای گروه ۴، مقرر شد که گمرک ایران باردیگر در ارتباط با مبحث کانتینرهای لوازم خانگی بوش استعلام کند؛ ازاین رو مبحث به بخش حقوقی گمرک ایران ارجاع شده و حوزه حقوقی گمرک از دیوان عدالت اداری استعلام خواهد نمود.

منبع: