معرفی ویروس کرونا و درمان گیاهی و شیمیایی

نام علمی: (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها

 نام علمی: (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. کرونو ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. ساختار کروناویروس‌ها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که هم ‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کرونو ویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند. اگرچه کرونو ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری کرونو ویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند. کروناویروس‌ها (Coronaviruses)خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده‌است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. کروناویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند.

تاریخچه

اولین مورد بیماری در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز در گذشت و کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاه Health Protection Agency's در Colindale لندن به تأیید رسید. یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.این خانواده ویروسی اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌است که موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردد و از ویژگی آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد.

علائم اصلی بیماری کرونا

از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد که در صورت مشکوک بودن به کرونا میتوانن با کمک آزمایشگاه پاتوبیولوژی رهسا (غدیر خم) و انجام تست PCR کرونا در منزل و محل کار (نوبت دهی آنلاین) از سلامت خود و عزیزان مطمئن شوند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.شما میتوانید اخبار پزشکی و موارد مهم در مورد ویروس کرونا و واکسن کرونا را در قسمت اخبار سایت گروه پاتوبیولوژی رهسا دنبال و مطالعه کنید.

ویروس کرونا ۲۰۱۹nCoV-

از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ویروس تازه‌ای در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرده ‌است. این نوع کرونا ویروس قبل از این همه‌گیری در انسان دیده نشده بود. ابتلای بیش از ۵۰۰ نفر به این ویروس تأیید شده و مواردی از ابتلا در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا مشاهده شده‌است. مسئولین چینی مدعی شدند که این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود اما شواهد امر نشان می‌دهد این ادعا غلط بوده و انتقال انسانی صورت می‌گیرد.پیتر هوربی، استاد دانشگاه آکسفورد نیز این موضوع را تایید کرده و صرفا در میزان آسان بودن این انتقال تشکیک کرده است. این تشکیک از آن‌جایی است که سارس به راحتی بین انسان‌ها منتقل می‌شود ولی مرس صرفا با تماس مستقیم قابل انتقال بود و حالا ویروس جدید با دنیای از ابهام به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. ویروس‌های کرونا بخاطر تیغ‌های تاج مانند روی سطح آنها به این نام شناخته شده‌اند و سه زیر گروه اصلی برای ویروس‌های کورونا وجود دارد، با عنوان‌های آلفا، بتا، گاما و یک گروه چهارم که به تازگی بوجود آمده، با عنوان دلتا .

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند. طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است، اما در مورد کرونا هنوز مشخص نشده چه حیواناتی ممکن است باعث شیوع این ویروس در ووهان شده باشد و انتقال انسان به انسان هم غالباً هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا قرار گرفته باشد. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود .سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد. در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود.نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است. انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است، اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در بیمارستان‌ها یا در جامعه رخ داده است

آزمایش PCR (پی سی آر) چیست؟

تکنسین گروه پاتوبیولوژی رهسا دو عدد سوآب پنبه ای ۱۵ سانتی متری را به صورت جداگانه درون بینی و دهان شما قرار داده و آن را برای حدود ۱۵ ثانیه حرکت می دهد. این حرکت درد نخواهد داشت ولی ممکن است باعث احساس ناراحتی شود. سپس، سوآب را به یک آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی شما می فرستند. در شهر تهران برای انجام این آزمایش در منزل / محل کار درخواست بدهید،و جواب آزمایش را نیز به صورت آنلاین از طریق سایت رهسا یا واتساپ دریافت نمایید.

 

دیگر تست های کووید-۱۹ که شامل سوآب بخش های زیر می باشند:

دهان و حلق شما (اوروفارنژیال)

وسط حفره ی بینی (Nasal mid-turbinate)

جلوی حفره ی بینی (حفره ی قدامی بینی)

اگر سرفه ی همراه با خلط که به آن سرفه ی مرطوب یا پروداکتیو (خلط دار) گفته می شود، داشته باشید، ممکن است پزشکتان بخواهد برخی از محتویات سرفه ی شما را تست کند.

راه درمان ویروس کرونا چیست؟

درمان خاصی وجود ندارد اما یک سری گیاهان و داروهای سنتی برای درمان کمکی کرونا معرفی شده که در مطلب زیر به آن پرداخته ایم. بیشتر اوقات علائم به خودی خود از بین می‌رود؛ متخصصان هم توصیه می‌کنند که در این باره مراقبت‌های بیشتری انجام شود. اگر علائم بدتر از سرماخوردگی است، حتما باید به پزشک مراجعه شود.پزشکان می‌توانند با تجویز داروی درد یا تب، علائم را تسکین دهند. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و خواب کافی تا حد امکان همچنین می‌تواند در درمان این ویروس موثر باشد.

داروها و گیاهان کمک درمانی ویروس کرونا:

شوید: به طور سنتی در ایران به عنوان درمانی برای برخی از بیماری های دستگاه گوارش مانند نفخ شکم ، سوi هاضمه ، معده معده و قولنج استفاده می شود و همچنین اثر ضد اسپاسم بر عضلات صاف دستگاه گوارش دارد.آزمایشات مختلف فعالیت آنتی اکسیدانی عالی شوید و اثرات عصاره شوید بر روی سیستم تولید مثل زنان را نشان می دهد.

گشنیز: گشنیز به طور سنتی در ایران برای درمان برخی بیماری ها از جمله شکایات سو dys هاضمه ، از دست دادن اشتها ، تشنج ، بی خوابی و اضطراب استفاده می شود.مطالعه نشان داد که عصاره های اتیل استات هر دو دانه و برگ بیشترین مقدار ترکیبات فنلی و قوی ترین فعالیت مهار رادیکال را دارند. علاوه بر این ، عصاره های برگ نسبت به دانه های آنتی اکسیدان موثرتر بودند. نتایج مطالعه نشان داد که ترکیبات با قطب متوسط ​​بالاترین آنتی اکسیدان ها هستند.

زیره سبز: محققان اثر مکمل پودر دانه زیره سبز بر چربی های پلاسما و بافت در موشهای دیابتی آلوکسان را ارزیابی کرد. نتایج نشان داد که مصرف خوراکی عصاره زیره به موشهای دیابتی به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح گلوکز خون و افزایش سطح کلسترول پلاسما ، فسفولیپیدها ، اسیدهای چرب آزاد و تری گلیسیریدها می شود.و تحقیقات دیگر فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی ، ترکیبات زیست فعال و اثرات سلامتی برخی گیاهان خانواده (زیره) در ایران را نشان داده است.

کاسنی: برای درمان آکنه ، التهاب گلو ، بزرگ شدن طحال ، اسهال و استفراغ استفاده می شود. کاسنی همچنین به دلیل اثرات مقوی آن بر کبد و دستگاه گوارش به عنوان داروی گیاهی استفاده شده است. تغذیه با پودر خشک برگ های کاسنی سطح گلوکز خون را به تقریباً طبیعی (۸۵-۱۰۰mg / dl) کاهش داد.

بادرنجوبه: این گیاه به طور سنتی به عنوان درمانی برای سردرد ، نفخ شکم ، سو ind هاضمه ، قولنج ، حالت تهوع استفاده می شود. ، عصبی بودن ، کم خونی ، سرگیجه ، سنکوپ ، ضعف ، آسم ، برونشیت ، آمنوره ، نارسایی قلبی ، آریتمی ، بی خوابی ، صرع ، افسردگی ، روان پریشی ، هیستری و زخم.

 

در همین حال ، سازمان غذا و دارو اخیراً چهار داروی گیاهی تولید داخل موثر در درمان COVID-19 را تصویب کرده و مجوز تولید دو نوع از آنها را صادر کرده است.

اولین داروی گیاهی این مجموعه اسپری خوراکی حاوی شش روغن اساسی گیاهی است و به بهبود عوارض ریوی ویروس کرونا از جمله تنگی نفس ، سرفه و اکسیژن رسانی شریانی کمک می کند.

مورد دوم شربت حاوی عصاره دو گیاه است که طبق شواهد آزمایش بالینی در صورت استفاده به بهبود علائم خستگی و بی اشتهایی کمک می کند.

داروی بعدی شربت استاپ سیویر است که البته نام فرآورده تایید نهایی نشده است؛ این فراورده بر اساس کارآزمایی بالینی برای کاهش دوران بستری و بهبود هایپوکسی مورد مصرف است و حاوی هفت جزء گیاهی است.

همچنین شربت آنوال اس حاوی یک جزء گیاهی است که این فرآوده بر اساس کارآزمایی بالینی برای بهبود برخی علایم بیماری مصرف دارد.

 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس چیست؟

واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد، حداقل هنوز وجود ندارد. آزمایش برای واکسن MERS  در حال انجام است. انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس جدید است، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود. ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید.

 

شما همچنین میتوانید با کلیک روی این مطلب و رفتن به قسمت مقالات و انتشارات گروه پاتوبیولوژی رهسا از تمامی PDFهای مربوط به انواع بیماری ها،راه های تشخیص و درمان آنها را دانلود و مطالعه کنید

 

مطالب بخش اخبار و انتشارات سایت گروه پاتوبیولوژی رهسا تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. از این رو توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان و تجویز دارو دانست. گروه پاتوبیولوژی رهسا در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت.