رویدادی برای معرفی توانمندی های زنان در عرصه های دانش بنیان

صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت ارج نهادن به تلاشهای زنان فعال در زیست بوم فناوری و نوآوری همزمان با بزرگداشت روز زن، جشنواره زنان دانش بنیان و خلاق ایران را با هدف شناسایی و توسعه قابلیت ها و توانمندی های زنان فعال در حوزه تکنولوژی های جدید برگزار می نماید.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سهم زنان در اشتغال کشور کمتر از ۲۰ درصد است و مدیران عامل حدود ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان را زنان می سازند. این آمار نشان دهنده نقش برجسته زنان در حوزه های پیشرفته علم، فناوری و نوآوری است و در این راستا با عنایت به حضور موفق زنان در توسعه اقتصاد دانش بنیان در سالهای اخیر، صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر دارد با هدف تقدیر از زنان فعال در اقتصاد دانش بنیان و فراهم سازی بستری برای به اشتراک گذاری تجربیات آنان، نخستین جشنواره «چیستا» (جشنواره زنان دانش بنیان و خلاق ایران) را در ایام ۱۴ و ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ هم زمان با بزرگداشت روز زن برگزار کند.
شناسایی و معرفی ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی های زنان در حوزه های علمی و فناورانه، توجه به نقش ارزشمند زنان در اقتصاد دانش بنیان و معرفی ظرفیت های موجود در جامعه علمی زنان، الگوسازی شخصیت های موفق و پیشرو در حوزه فناوری های برتر برای زنان و ایجاد بستر مناسب برای معرفی محصولات فناورانه حاصل از تحقیقات زنان در شرکتهای دانش بنیان و خلاق از اهداف برگزاری این جشنواره است.
از برنامه های این جشنواره می توان به برگزاری نشست های تخصصی و عرضه تجربیات موفقیت و شکست زنان مدیرعامل شرکتهای دانش بنیان و خلاق، برگزاری نمایشگاه خدمات و محصولات فناورانه برگزیدگان جشنواره، آشنایی با خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی و تجلیل از طرح های برگزیده زنان دانش بنیان و خلاق اشاره نمود.
طرح های عرضه شده از جانب شرکتهای دانش بنیان (در دو بخش نوپا و تولیدی) و خلاق به این جشنواره به صورت مجزا بر مبنای دو شاخص “اجتماعی و “تجاری”ارزیابی می شوند. شاخصهای اجتماعی شامل نقش آفرینی زنان در موضوعاتی مانند فعالیتهای شاخص در زمینه کارآفرینی، فعالیتهای برجسته اجتماعی، جوایز و افتخارات کسب شده (در حوزه زیست محیطی، اشتغال، کارآفرینی، نوآوری، رعایت حقوق مصرف کننده، صادارت) است.
بر مبنای اعلام روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد شرکت ها در حوزه های مختلف و شاخص تجاری نظیر کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی، دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان (سنتتیک، گیاهی ـ طبیعی سلولی و مهندسی بافت و بیوتکنولوژی)، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، خدمات تجاری سازی، کسب وکارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، بازی، اسباب بازی، ابزارهای آموزشی و سرگرمی، گیاهان دارویی و طب سنتی و عرضه دهنده خدمات زیرساخت برای توسعه کسب و کار در صنایع خلاق، طراحی و چاپ و نشر با هم رقابت می کنند.

منبع: