در اولین جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی مطرح شد تصمیم جدیدی برای خرید دانه های روغنی اتخاذ شود

به گزارش اجاره اولین نشست شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی برگزار گردید.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در این نشست با وجود بحث بر روی قیمت گذاری محصولات اساسی گندم، دانه های روغنی و چغندرقند، اعلام قیمت مصوب این محصولات به جلسه آتی این شورا موکول شد.
در این نشست، کاظم خاوازی – وزیر جهاد کشاورزی، ضمن اشاره به درخواست بنیاد ملی گندمکاران در خصوص مباشر قرار گرفتن این بنیاد در خرید تضمینی گندم اظهار نمود: در صورتیکه بنیاد ملی گندمکاران قصد مباشرت در خرید تضمینی گندم را داشته باشد باید تمام ارقام خرید تضمینی خویش را در سامانه شرکت بازرگانی دولتی ثبت کند و تضمین دهد که مطالبات کشاورزان را در زمان تعیین شده پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی سبب کاهش کشت دانه های روغنی شد، اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که سال جاری گندم طبق روال سالهای گذشته توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری شود اما برای خرید دانه های روغنی تصمیم دیگری اتخاذ شود.
خاوازی تاکید کرد: گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری می شود اما سازمان تعاون روستایی هم گندم کشاورزان اراضی خرد را خریداری خواهد نمود.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی وی با تکیه بر این که باید هرچه سریع تر کشت چغندر بهاره آغاز شود، تصریح کرد: واردات ۷۰۰ هزار تن شکر سبب کاهش قیمت ۱.۵ میلیون تن تولید داخل می شود و باعث فشار به کشاورزان خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با قیمت گذاری برای گندم اظهار داشت: قیمت گذاری برای گندم به تصمیم مجلس شورای اسلامی برای بودجه برمی گردد و اگر بخواهند ارز ترجیحی را بردارند کل معادلات برهم خواهد خورد، ازاین رو وزارت جهاد کشاورزی باید قیمتی را تعیین کند که گندم وارد دامداری ها و مرغداری ها نشود.
گفتنی است، این جلسه به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون امور بازرگانی سازمان برنامه و بودجه، رئیس نظام صنفی کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، نماینده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، دو تن از کشاورزان نمونه کشور و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.