قیمت جهانی مواد غذایی برای دهمین ماه افزایش یافت

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام نمود قیمت جهانی مواد غذایی در مارس برای دهمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۱۴ رسید.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، قیمت جهانی مواد غذایی در بحبوحه خرید و انبارسازی کالاهای غذای اساسی توسط چین که ریسک تورم سریعتر را برانگیخته، طولانی ترین روند صعودی در بیشتر از یک دهه گذشته را پیدا کرده است. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می کند، در مارس به ۱۱۸.۵ واحد در مقایسه با ۱۱۶.۱ واحد در فوریه رشد کرد. شاخص فوریه پیش از این ۱۱۶ واحد اعلام شده بود.

فائو در اطلاعیه ای اعلام نمود برداشت جهانی غلات در سال ۲۰۲۰ به رکورد بالایی می رسد و نشانه های اولیه از افزایش بیشتر تولید امسال حکایت دارد.

شاخص قیمت غلات فائو در مارس بر اساس ماهانه ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد و به هشت ماه رشد متوالی تمام کرد اما همچنان ۲۶.۵ درصد بالاتر از ماه گذشته است. در بین غلات اساسی، قیمت صادرات گندم بیشترین کاهش را داشت و ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرد که منعکس کننده عرضه خوب و چشم اندازهای تولید دلگرم کننده برای محصول سال ۲۰۲۱ است.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تأثیر قیمت بالاتر روغنهای پالم، کلزا و آفتابگردان، در مارس هشت درصد رشد کرد و به بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۱۱ رسید.

شاخص قیمت لبنیات در مارس ۳.۹ درصد رشد کرد که دهمین افزایش ماهانه متوالی بود. فائو اعلام نمود یکی از عوامل موثر در افزایش این شاخص، شیرخشک بود که به علت افزایش واردات در آسیا بخصوص در چین، گران گردید.

شاخص قیمت گوشت در مارس ۲.۳ درصد رشد کرد اما برخلاف سایر شاخصها، بر اساس سالانه اندکی کاهش داشت. فائو اعلام نمود قیمت گوشت خوک و مرغ به علت روند سریع واردات کشورهای آسیایی بخصوص چین افزایش یافتند.

شاخص قیمت شکر بر اساس ماهانه چهار درصد کاهش پیدا کرد اما در مقایسه با مارس سال قبل همچنان ۳۰ درصد بالاتر بود. کاهش قیمت شکر در مارس تحت تأثیر چشم انداز صادرات بالای هند روی داد.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیشبینی خود برای فصل برداشت غلات ۲۰۲۰ را به ۲.۷۶۵ میلیارد تن در مقایسه با برآورد قبلی ۲.۷۶۱ میلیارد تن افزایش داد که رشد سالانه دو درصدی را نشان داده است. این نهاد انتظار دارد تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ برای سومین سال متوالی افزایش پیدا کند. پیشبینی می شود با بهبود چشم گیر محصول اغلب نقاط اروپا و انتظارات برای برداشت بالا در هند، تولید جهانی گندم سال جاری به رکورد ۷۸۵ میلیون تن می رسد که ۱.۴ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۲۰ است. همینطور پیشبینی می شود با برداشت خوب در برزیل و محصول فراوان آفریقای جنوبی، تولید ذرت بالاتر از حد متوسط باشد.

منبع: