کدام کالا در عراق بیشترین مشتری را دارد؟

اجاره: عراق بعنوان یکی از اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران، شرایط اقتصادی خاص خودرا داشته و نحوه مدیریت این بازار برای صادرکنندگان ایرانی اهمیت فراوانی دارد. نفت خام، روغن های نفتی، طلا، قیرنفت، خرما، انجیر و آناناس اصلی ترین کالاهای صادراتی اقتصاد عراق را شامل می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در سال هایی که عراق تحت تاثیر جنگ های داخلی و حضور گروه های تروریستی قرار داشت، بخش مهمی از از زیرساخت های اقتصادی خودرا از دست داد و بدین جهت در سالهای بعد، تاجران ایرانی توانستند از مواد اولیه تا محصولات با ارزش افزوده پایین را به عراق صادر کنند.
در سالهای اخیر با کاهش فشار جنگ های داخلی، دولت عراق تلاش نموده مرحله به مرحله، وضعیت زیرساخت های اقتصادی این کشور را بهبود دهد و بدین سان واردات برخی محصولات را متوقف کند؛ موضوعی که می تواند برای تعدادی از تاجران ایرانی زنگ خطر باشد.
با این وجود بازار عراق هنوز ظرفیت های خاص خودرا دارد و خیلی از فعالان این بازار معتقدند که باید با ایجاد تغییر در رویکردهای ابتدایی، حضور در این بازار را تداوم بخشید.
علی شریعتی، عضو اتاق تجاری ایران و صادرکننده فعال در بازار عراق به ایسنا می گوید: باتوجه به همسایگی میان دو کشور و نزدیکی سیاسی که در سالهای قبل دیده شده، می توان به تداوم حضور جدی صادرکنندگان ایرانی در بازار عراق امیدوار بود؛ هرچند نحوه مدیریت این حضور و چشم انداز تعریف شده اهمیت فراوانی دارد.
به گفته وی، برای حفظ بازار عراق باید دو رویکرد به شکل همزمان دنبال شود؛ نخست حفظ روابط کلان دو کشور و حفظ وجهه مثبت ایران در جامعه عراق و دوم تغییرات لازم در فضای اقتصادی و حرکت به سمت صادرات کالاهایی که می تواند برای اقتصاد ایران مزیت صادرات جدی به وجود آورد. در عرصه عمل نیز پشتیبانی از صادرکنندگان، کاهش فشارهای ارزی و ثبات در قوانین اجرائی برای حفظ بازار ایران اهمیت فراوانی خواهد داشت.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، باتوجه به اهمیت بازار عراق برای صادرکنندگان ایرانی، سازمان توسعه تجارت نیز تلاش نموده با ارائه اطلاعاتی جدید، زاویه دید بازار عراق برای فعالان اقتصادی ایران را گسترده تر کند. برمبنای برآوردهای صورت گرفته از طرف این سازمان، عراق در طول سال بیش از ۳۳ میلیارد دلار واردات کالا دارد که از این عدد بیش از هفت میلیارد دلار سهم ایران است.
نفت خام، روغن های نفتی، طلا، قیرنفت، خرما، انجیر و آناناس اصلی ترین کالاهای صادراتی اقتصاد عراق را شامل می شود و در مقابل، زیورآلات، برنج، اتومبیل و روغن های نفتی اصلی ترین کالاهایی است که از طرف عراق وارد می شوند. برمبنای آخرین براوردها هر ۱۲۲۹ دینار عراق معادل یک دلار آمریکا بشمار می رود و بازار فعلی این کشور جمعیتی نزدیک به ۴۰ میلیون نفری را شامل می شود.

منبع: