رییس کل گمرک اعلام کرد وجود ۹ میلیون تن کالا در گمرک

به گزارش اجاره رئیس کل گمرک ایران چند عامل مختلف در کنار یکدیگر را عامل افزایش مدت زمان رسوب کالاها در گمرکات کشور عنوان نمود و اظهار داشت: بیشتر از ۹ میلیون تن کلا در گمرک وجود دارد که نیمی از آن کالای اساسی است. از طرفی هر کالایی که به ایران می آید ۲۰ درصد گران می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، مهدی میراشرفی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بیان نمود: نمی توان یک عامل را دلیل رسوب کالا در گمرک دانست و برای پاسخ به این سؤال باید چند مبحث را در کنار یکدیگر ببینیم. یکی از اصلی ترین علل دشوار شدن ترخیص کالا از گمرک در سالهای گذشته تحریم های اقتصادی بوده است. تا قبل از تحریم، امکان اظهار کالاهای وارداتی در زمانی ۲۰ روزه فراهم بود اما امروز این عدد به ۵۰ روز رسیده است که در کنار طولانی کردن زمان ترخیص، هزینه گمرکی و قیمت تمام شده محصول را هم بالا می برد.
وی ضمن اشاره به مشکلات داخلی طولانی کننده فرآیند گمرکی، توضیح داد: پارسال حدودا هر دو روز با یک بخشنامه جدید در گمرک مواجه بودیم که خیلی از آنها متضاد یا متناقض با دیگری بودند و همین مبحث تجارت را کند می کند.
رئیس کل گمرک افزود: در شرایطی که در خیلی از کشورهای جهان به سمت مدیریت یکپارچه مرزی حرکت کرده اند، در ایران ۲۵ سازمان خویش را متولی تجارت می دانند و دخیل در بخشی از آن می بینند که در نتیجه دریافت مجوز از این سازمان ها خود فرایندی بسیار طولانی است که به ماندگاری بیشتر کالاها در گمرک منجر می شود.
میراشرفی با اشاره به اینکه بخش مهمی از واردات امروز کالاها به کشور، مواد اولیه یا کالاهای واسطه ای است، توضیح داد: تحریم سبب می شود که هزینه تمام شده این کالاها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و با عنایت به طولانی شدن فرآیند، زمان ترخیص این کالاها افزایش پیدا کنند.
وی درباره آخرین وضعیت محموله های موجود در گمرکات کشور هم اظهار داشت: هم اکنون، میزان کالاهای غیرکانتینری در گمرک ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در بین آنها بیشتر از ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی دیده می شود. همینطور از آغاز سال تا ۲۵ اردیبهشت میزان صادرات و واردات ایران هر یک ۵.۶ میلیارد دلار بوده که واردات ۲۸ درصد و صادرات ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

منبع: