چطور به واکسن های ایرانی اعتماد کنیم؟

اجاره: رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تجاری تهران می گوید با نهایی شدن صدور مجوز تولید و تلقیح انبوه واکسن ایرانی کرونا، مردم نباید نسبت به آن نگرانی داشته باشند. این نگاه که ایران دراین زمینه تجربه ندارد به هیچ عنوان درست نیست.
محمود نجفی عرب در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ایران از چند دهه قبل در عرصه ساخت و تولید واکسن فعالیت نموده و در سالهای قبل خیلی از واکسن های موردنیاز برای پیش گیری از بیماریهای مختلف در داخل و با بهره گیری از ظرفیت های بومی تولید شده است. بدین جهت این نگاه که ایران دراین زمینه تجربه ندارد به هیچ عنوان درست نیست.
وی با اعلان اینکه در واکسن هایی که در داخل تولید می شود، پروسه نظارت، صدور مجوز و ارزیابی نتایج همگی توسط دستگاه های داخلی صورت می گیرد، بیان کرد: سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه های مربوط به این حوزه، در ایران تجربه طولانی دارند و عملکرد آنها نیز قابل دفاع بوده است. بدین جهت اگر واکسنی از تمام این مراحل نظارتی عبور کند و رسما مجوز تولید انبوه بگیرد، مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند و این واکسن نیز مانند سایر واکسن های تولیدی کشور قابل اطمینان خواهد بود.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تجاری تهران درباره تاکید بر لزوم دریافت مجوزهای بین المللی برای تولید واکسن نیز توضیح داد: این مساله تا حدی به رویه داخلی کشورها بازمی گردد. خیلی از واکسن های بین المللی که امروز در نقاط مختلف جهان مصرف می شوند نیز ابتدا وارد چرخه مصرف شدند و سپس مجوز سازمان بهداشتی جهانی یا سایر نهادهای بین المللی را ستاندن کردند.
نجفی عرب افزود: ایران نیز در این رابطه مشکلی ندارد. من در جریان جزییات نیستم اما این احتمال وجود دارد که حتی مقدمات دریافت مجوز تعدادی از واکسن های ایرانی از سازمان بهداشت جهانی شروع شده باشد یا در آینده اقدامات لازم برای آن صورت گیرد.
وی درباره آخرین وضعیت واردات واکسن از طرف شرکت های بخش خصوصی نیز اظهار داشت: متاسفانه باتوجه به تاخیری که در سیاست های اجرائی به وجود آمد، واکسن های پیش بینی شده از طرف بخش خصوصی از دسترس خارج شد و باتوجه به تقاضای گسترده ای که برای واکسن در جهان وجود دارد، پیدا کردن ظرفیتی جدید کاری دشوار است. هرچند شرکت های بخش خصوصی کار خودرا پیگیری می کنند اما با توجه به این که تولید انبوه واکسن ایرانی در آینده نزدیک رخ خواهد داد، باید دید تا چه حد این واردات ممکن می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، برمبنای اعلام وزارت بهداشت با به انتها رسیدن بررسی ها، احیانا اولین دوزها از واکسن ایرانی کرونا تا قبل از اختتام خرداد ماه رسما تزریق خواهد شد.
بخش خصوصی ماه قبل اعلام نمود که مقدمات واردات شش میلیون دوز واکسن کرونا را فراهم نموده اما بعد از چند هفته مشخص شد باتوجه به پیچیدگی های اجرائی صدور مجوز واردات، عملا این واکسن ها از دسترس کشور خارج شده اند.

منبع: