لوازم خانگی کوچک چقدر گران شد؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک اعلام نمود که سال جاری به علت افزایش هزینه های تولید، قیمت انواع لوازم خانگی کوچک چهار تا ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.
ابوالقاسم شانه ساز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه قسمت بزرگی از لوازم خانگی کوچک در داخل تولید می شود و نیاز کشور تامین است، اظهار نمود: فقط چند مورد خاص که تولید آنها در داخل توجیه اقتصادی ندارد با هماهنگی و اجازه به کشور وارد می شود که همچون آنها می توان به سشوار، اتو و تهویه هوا اشاره نمود.
بگفته وی میزان کالاهای وارداتی عدد بزرگی نیست و محصولات اصلی لوازم خانگی کوچک شامل چرخ گوشت، آبمیوه گیری، پلوپز، جاروبرقی، پنکه و بخاری برقی در داخل به وفور تولید می شود.
۲۰ درصد بازار قاچاق است
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک درباره قاچاق محصولات به کشور نیز اظهار نمود: موضوع قاچاق در ایران درمورد همه کالاها وجود دارد. درباره لوازم خانگی کوچک نیز می توان گفت حدود ۸۰ درصد نیاز کشور بوسیله تولید داخل تامین می شود و حدود ۲۰ درصدی به کشور قاچاق می شود که عمدتا برای افرادی است که مایلند برخی کالاهای خاص را با قیمت بسیار بالا بخرد.
چقدر صادرات داریم؟
شانه ساز در در پاسخ به سوالی درباره صادرات لوازم خانگی کوچک اظهار داشت: بازار داخل به اندازه کافی متقاضی دارد، میزان صادرات قابل توجه نیست و طی سالهای اخیر کمتر از ۳۰ میلیون دلار بوده است. اما رو به رشد است. ظرفیت صادراتی نیز وابسته به تعامل بانکی و سیاسی با کشورهای همجوار است و می تواند به ۵۰۰ میلیون دلار هم برسد.
بازار راکد لوازم خانگی کوچک
وی همین طور در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت سال جاری اشاره کرد: لوازم خانگی کوچک امسال نسبت به سال قبل بسته به نوع کالا چهار تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتند. البته باتوجه به رکودی که در بازار وجود دارد تولیدکنندگان علاقه ای به افزایش قیمت ندارند، اما به سبب افزایش قیمت تمام شده کالاها در پی افزایش نرخ حمل و نقل، حقوق کارگران، انرژی و غیره، برای تامین حداقل سود قیمت کالاهای خودرا می افزایند.

منبع: