رئیس سازمان توسعه تجارت: رسیدن به منافع توسعه تجارت در گرو تامین زیرساخت هاست

به گزارش اجاره رییس سازمان توسعه تجارت ایران یکی از راه های توانمندسازی برای کاهش فقر را توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی عنوان نمود و اظهار داشت: طبیعتا با افزایش فرصت های اقتصادی که در هر کشور به وجود می آید، این افزایش فرصت ها می تواند منجر به کاهش فقر شود. اما این نظریه ها همیشه در همه کشورها و در ساختارهای مختلف جواب های یکسان نمی دهد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، حمید زادبوم در دومین هم اندیشی ملی پیاده سازی راهکارهای مقابله با فقر اقتصادی، به بررسی تاثیر متقابل فقر و توسعه تجارت پرداخت و اظهار داشت: در یک جامعه اسلامی، نظام اسلامی باید به فکر رفاه مردم باشد.
وی اضافه کرد: ما دو مسیر داریم؛ هم می توانیم در توانمندسازی برای کاهش فقر در جامعه اقدام نماییم و هم نوعی حمایتگری ها را برای کاهش فقر انجام دهیم. همزمان با آدابی که در شریعت اسلامی داریم، در نظام بین الملل در سازمان ملل متحد هم برای توانمندسازی جوامع مطالبی دیده شده که به نظر برای کشور ما و برای جامعه اسلامی نیز علاوه بر تمام دستورالعمل هایی که داریم، قابل استفاده می باشد.
زادبوم یکی از راه های توانمندسازی برای کاهش فقر را توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی عنوان نمود و با طرح این پرسش که چگونه توسعه تجارت می تواند منجر به کاهش فقر شود؟، اظهار داشت: طبیعتا با افزایش فرصت های اقتصادی که در هر کشور به وجود می آید، این افزایش فرصت ها می تواند منجر به کاهش فقر شود. اما این نظریه ها همیشه در همه کشورها و در ساختارهای مختلف جواب های یکسان نمی دهد.
وی با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی چندین مطالعه در جمهوری اسلامی انجام شد، اظهار داشت: در برخی از مطالعه ها ملاحظه می نماییم گاهی توسعه تجارت منجر به افزایش فقر شده است، اما نظریه ها و منطقی که در توسعه تجارت وجود دارد، نشان میدهد که اصولا توسعه تجارت اگر به افزایش فرصت های اقتصادی منجر شود، می تواند کاهش فقر را به همراه داشته باشد. پس باید به عوامل مختلفی توجه کرد؛ آیا توسعه تجارت منجر به کاهش فقر می شود؟ پاسخ آن نامعلوم است.
زادبوم اضافه کرد: تعدادی از مطالعات در کشور ما نشان میدهد گاهی آزادسازی های تجاری منجر به افزایش فقر شده است یا تاثیری در کاهش فقر نداشته است، چرا این اتفاق رخ می دهد؟ برای اینکه در هر جامعه ای متناسب با پارامترهایی که در آن جامعه وجود دارد، می شود کشور و آن جامعه با اقدامات توسعه تجارت، کاهش فقر را به همراه داشته باشد یا نداشته باشد. اگر توسعه تجارت منجر به افزایش درآمد در جامعه شود، طبیعتا می تواند افزایش توسعه تجارت منجر به کاهش فقر شود. بطور مثال در بخش کشاورزی، اگر کشاورزان کالایی که عرضه می کنند برای خارج از کشور با قیمت های بسیار قابل توجهی باشد طبیعتا بخش کشاورزی می تواند از آن منتفع شود و یک مقدار فقر را در جامعه کشاورزی کم کند اما اگر برنامه ریزی درستی نشده باشد و این افزایش صادرات منجر به کاهش قدرت خرید در داخل کشور شود، ممکنست همان کشاورز لطمه ببیند، پس برنامه ریزی برای این، به نحوی که از افزایش توسعه صادرات و توسعه تجارت اقشار خاصی منتفع شوند، به برنامه ریزی احتیاج است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از طرف دیگر ممکنست توسعه تجارت و آزادسازی تجاری منجر به کاهش هزینه های خرید مردم و اقشار جامعه شود، پس اگر افزایش درآمد و کاهش هزینه های خرید به دنبال باشد، طبیعتا می تواند برای توسعه تجارت مفید باشد.
زادبوم با اعلان اینکه گاهی واردات می تواند به اقشار لطمه بزند، برای اینکه وقتی آزادسازی تجاری انجام می دهید علاوه بر این که می خواهید صادرات خودرا گسترش دهید، ممکنست که درها را برای افزایش واردات باز کنید و آنجا باید طراحی شود، اظهار داشت: در سالهای بعد از انقلاب اسلامی این نکته مورد توجه بوده که همزمان با افزایش صادرات کاری نماییم که واردات به نحوی افزایش پیدا نکند که قیمت کالاهای داخلی برای اقشار ضعیف افزایش پیدا کند، پس این از نکاتی است که باید در برنامه ریزی توسعه تجارت به آن توجه گردد.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری تصریح کرد: همه ما می دانیم افزایش صادرات و افزایش تجارت منجر به توسعه اقتصادی و کاهش فقر شود، اما دقت کنیم که اگر در کشوری آزادسازی تجاری و افزایش تجارت زیرساخت های خودش را نداشته باشد، این مساله جز فشار به اقشار ضعیف جامعه چیز دیگری به دنبال ندارد. یعنی اگر در کشوری زیرساخت های تجاری، لجستیک، جاده ها، دروازه های مرزی و حمل و نقل و نظام توزیع درست چیده نشده باشد، نمی توان بهره ای که از توسعه تجارت می خواهید را برای کاهش فقر کسب کنید، پس باید توجه کرد که آن چیزهایی که برای توسعه تجارت داده می شود، اگر زیر ساخت های درستی را در کشورمان نچیده باشیم باید به این نکته دقت کنیم که معین نیست بتوانیم از فواید توسعه تجارت برای کاهش فقر استفاده نمائیم. پس باید همزمان جهت استفاده از منافع توسعه تجارت به ساخت زیرساخت های تجاری، لجستیک و حمل و نقل و نظام توزیع دقت کنیم تا بتوانیم از این مساله استفاده کامل نماییم.

وی با تاکید بر این که اثر تجارت بر سطح درآمد اقشار فقیر نمی تواند یکسان باشد و باید این موارد مورد مطالعه قرار گیرد، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: همزمان با درخواست افزایش توسعه تجارت و افزایش توسعه اقتصادی به زیرساخت ها توجه گردد که بتوانیم از آنها برای کاهش فقر استفاده نمائیم و البته همزمان این را برای همه کشورهای اسلامی بخواهیم.

منبع: