عرضه مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز

به گزارش اجاره رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز اطلاع داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دکتر برومند صلاحی با بیان اینکه این محصول بعد از ثبت برند در مرحله تولید تجاری است، اظهار نمود: با تداوم حمایت های این مرکز و سایر سازمان های مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.
دکتر آیدا معزی پور، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان و مخترع این محصول هم اظهار داشت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همینطور ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورداستفاده در لنت ترمز خودرو – از فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی – را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.
دکتر معزی پور اضافه کرد: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده اند باتکیه بر دانش فنی و همینطور تجارب کسب شده در صنعت، محصول خویش را باتوجه به نیاز بازار و همینطور مطابق با معیارهای زیست محیطی تولید و عرضه نماید.
وی ادامه داد: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد به کاررفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ های خودرو می شود.
معزی پور خاطرنشان کرد: ترکیب به کاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت های متعدد (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل شده و مواد به کاررفته در آن در ۴ گروه اتصال دهنده، پرکننده، اصلاح کننده اصطکاک و الیاف طبقه بندی می شوند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: این ترکیب باید بگونه ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد نماید و نرخ سایش آنکه معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.
معزی پور خاطرنشان کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در مقابل حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.
مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس اضافه کرد: یکی از موادی که سبب بهبود خصوصیت های تریبولوژی لنت ترمز می شود، مس است که به علت دارابودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می کند.
وی افزود: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همینطور سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط زیستی می شوند و با محیط زیست سازگار نیستند؛ ازاین رو لازم است بر مبنای مقررات مربوطه، مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن هم مطلوب است.
معزی پور افزود: محققین این شرکت بعد از سال ها تجربه و تحقیق موفق به عرضه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان زا) شده اند که کلیه خصوصیت های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمی کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همینطور قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

منبع: