برخی در کوشش برای دو نرخی کردن سبوس و ایجاد رانت هستند

یک کارشناس حوزه آرد، نان و گندم ضمن اشاره به این که هم اکنون قیمت هر کیلو سبوس برای دامداران ۳۵۰۰ تومان است اظهار داشت: برخی افراد در کوشش برای دو نرخی کردن سبوس و ایجاد رانت در این بخش هستند.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا چندی قبل مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در مصاحبه ای اعلام نمود در مرداد ماه دامداران و شرکت ها در سامانه سبوس، سبوس مورد نیاز خویش را با قیمت ۱۴۰۰ تومان خریداری کردند ولی این اقلام به آنها تحویل داده نشد و کارخانه داران نه تنها این قیمت تعیین شده در سامانه را رعایت نکردند بلکه حتی اعلام نمودند برپایه نامه های وزارت صمت دامداران بایستی سبوس را با قیمت ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان خریداری کنند. دامداران هم تمایل به خرید سبوس با قیمت های بالا نداشتند و این سبوس ها بر روی هم انباشته شد. در نهایت به علت این انباشت و رطوبت بالا تمام این سبوس ها کپک زد.

وی همینطور ضمن اشاره به این که وقتی قیمت سبوس در سامانه ۱۴۰۰ تومان تعیین شده فروش آن بیشتر از این قیمت مفهوم ندارد، عنوان نمود که متاسفانه در شهریورماه هم سبوس با قیمت ۱۴۰۰ تومان در سامانه قرار گرفته ولی هنوز به دامداران تحویل داده نشده است.

در این راستا و در واکنش به این سخنان، مرتضی جلیلوند-کارشناس حوزه آرد، نان و گندم به ایسنا اظهار داشت: گفته می شود قیمت سبوس در سامانه مربوطه ۱۴۰۰ تومان است و کارخانه ها بر مبنای نامه وزارت صمت سبوس را ۴۰۰۰تا ۴۵۰۰ تومان می فروشند. اما لازم است در اینجا پرسیده شود که کدام کارخانه در کشور سبوس را به این قیمت فروخته است؟
وی افزود: احتمالاً دامداران، سبوس را از دلالان رانت خوار سبوس به این قیمت ها خریداری نموده اند که این مورد از زمان دو قیمتی بودن سبوس وجود داشته و همواره مورد اعتراض صنعت آرد سازی هم بوده است.

این کارشناس حوزه آرد، نان و گندم افزود: بنابراین ستاد تنظیم بازار کشور بعد از بررسی های کارشناسی با نگاهی همه جانبه برای رفع مشکلات بخش های درگیر مرتبط به مبحث مصوبه ای را ابلاغ نمود.

وی خاطرنشان کرد: گفته می شود که محاسبه قیمت ۶۴۰۰ تومان برای شیر بر مبنای سبوس ۱۴۰۰تومانی انجام شده است. اما درنامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۲۴۴۱۲ تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ سازمان پشتیبانی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مشخصا قیمت سبوس ۳۵۰۰ تومانی برای قیمت شیر ۶۴۰۰ تومانی لحاظ شده است.

جلیلوند با اشاره به اینکه گفته می شود ۲۸ درصد از خوراک دام را سبوس تشکیل می دهد، اظهار نمود: لازم است مسؤلان مربوطه که چنین اظهاراتی دارند این سوال را هم پاسخ دهند که میزان سبوس مصرفی به ازای یک کیلوگرم شیر چقدر است؟ اگر دقیق محاسبه شود کمتر از ۱۰درصد خوراک را شامل می شود در حالیکه ۲۰۰۰تومان به قیمت شیر اضافه شده است.

این کارشناس حوزه آرد، نان و گندم در ادامه اظهار داشت: در واقع خیلی بیشتر از اثر قیمت سبوس قیمت شیر افزایش پیدا کرده است که در جای خود پسندیده و پوشش دهنده سایر هزینه های دامدار خواهد بود.

عضو انجمن صنفی کارخانه آرد گلستان اظهار نمود: دامداران هم اکنون سبوس را از کارخانجات با قیمت ۳۵۰۰ تومان خریداری و به تولیدات خود ادامه می دهند. البته برخی افراد هم در کوشش برای دو قیمتی کردن سبوس و ایجاد رانت هستند.

وی در انتها اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار متشکل از حدود بیست نفر از بالاترین مقامات کشور همچون دادستان کل کشور، وزارت خانه های جهاد کشاورزی، صمت و دیگر وزارت خانه های مرتبط، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، فرماندهی سپاه پاسداران، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی کشور، سازمان پشتیبانی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و… است و مصوبات آن کاملا روشن و مشخص است و برای همه دستگاههای اجرایی کشور لازم الاجرا است.