دادستان دیوان محاسبات: دیوان محاسبات تشکیل پرونده را برای خود افتخار نمی داند

به گزارش اجاره دادستان دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: دیوان محاسبات تشکیل پرونده را برای خود افتخار نمی داند بلکه حل موضوعات و مشکلات را در سایه تعامل و هم افزایی یک افتخار می داند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، علی کامیار ظهر پنجشنبه در آئین تودیع و معارفه رییس دیوان محاسبات استان مرکزی با اعلان اینکه رویکرد مردم پایه بودن دیوان محاسبات این است که همه تصمیمات دیوان برمبنای رضایت مردم صورت گیرد، اظهار نمود: علاوه بر مردم پایه بودن که یک رویکرد اصلی با بهره بردن از ظرفیت مردمی است و در دیوان محاسبات در اولویت قرار دارد، موضوع فناورانه بودن نیز بعنوان رویکرد دیگر باتوجه به رشد تکنولوژی در اولویت است تا بتوان از تجهیزات و سیستم پیشرفته علمی و فناورانه کشور بیشتر استفاده گردد.
وی با اشاره به تعریف ۲۳ سامانه فناوری در بودجه کشور عنوان کرد: قرار بر این بود که در سال ۱۴۰۰ این سامانه ها به بهره برداری برسد و از این ظرفیت علمی برای شفاف سازی و راندمان در نظام بودجه ریزی کشور استفاده گردد که متأسفانه کارنامه خوبی در این عرصه دیده نمی گردد و یکی از اشکالاتی است که دیوان محاسبات به دنبال برطرف نمودن آنست.
دادستان دیوان محاسبات در ادامه اظهار داشت: بعنوان مثال در سامانه اطلاعات مالیاتی رشد ۲۳ درصدی داشتیم در صورتیکه باید این میزان رشد به ۱۰۰ درصد می رسید و این یکی از اشکالات است که باید برطرف شود.
کامیار اظهار نمود: باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی، امید کشور به درآمدهای مالیاتی است که باید از این طریق برای تامین بودجه کشور برنامه ریزی کرد و بهره برداری صددرصدی از این سامانه ضرورت دوچندان دارد.
۱۲ هزار میلیارد دلار حقوق دولتی بودجه از معادن محقق شد
وی عنوان کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در برنامه بودجه کشور در رابطه با دریافت حقوق دولتی از معادن دیده شده بود که از این مقدار تنها کمتر از هزار میلیارد تومان گرفتن شد. باتوجه به ورود دیوان محاسبات به این مساله بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان گرفتن شده است.
دادستان دیوان محاسبات با اشاره به این که ۶۵ درصد از منابع حقوق دولتی باید به توسعه معادن برگردد، اضافه کرد: در استان مرکزی نیز که حدود ۲۳۶ معدن فعال است باید ۶۵ درصد از منابع حقوق دولتی برای توسعه معادن و افزایش درآمد کشور تخصیص یابد.
وی اظهار داشت: تخصیص دو درصد از تراکنش های بانکی از طرف نظام بانکی کشور به نیروی انتظامی برای هزینه کرد در امتداد جلوگیری از تخلفات سایبری هدفگذاری شده بود که متأسفانه محقق نشد و با پیگیری دیوان محاسبات افزون بر ۲۳۰ میلیارد تومان برای این مساله تخصیص یافت تا بتوان مانع از بروز تخلفات سایبری در کشور شد.
دیوان محاسبات تشکیل پرونده را برای خود افتخار نمی داند
وی با تاکید بر این که رویکرد دیوان محاسبات تعاملی است، اظهار نمود: دیوان محاسبات تشکیل پرونده را برای خود افتخار نمی داند بلکه حل موضوعات و مشکلات را در سایه تعامل و هم افزایی یک افتخار می داند.
کامیار با اشاره به رویکرد دیوان محاسبات برای ارائه تفریق بودجه پیش از موعد مقرر اظهار داشت: در سال قبل تفریق بودجه دو ماه زودتر از موعد مقرر ارائه شد که در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ اثرات خوبی را بر جای گذاشت.
دیوان محاسبات از هرگونه پیشنهاد و نقطه نظر در زمینه فعالیت خود استقبال می کند و مجلس هم نگاه مثبتی به فعالیت دیوان محاسبات با رویکرد تقویت نظارتی نسبت به موضوع بودجه دارد.
دادستان دیوان محاسبات کشور با تاکید بر این که دنبال مچ گیری و پرونده سازی نیست، اشاره کرد: رویکرد دیوان محاسبات کاهش تخلفات و تشکیل پرونده برای متخلفان است و در این راستا از همه ظرفیت های خود با تاکید بر رویکرد تعاملی استفاده می نماید.
وی کاهش تخلفات در بدنه اجرائی کشور و فعالیت قانونمند و درست دستگاه های دولتی را سبب تقویت اعتماد عمومی در میان مردم دانست و اضافه کرد: شفاف سازی و انضباط مالی بدنه حاکمیتی در کشور و امانتداری مدیران اعتماد عمومی را افزایش خواهد داد.
کامیار با تاکید بر این که تغییر مدیران فرصتی برای تبیین سیاست های دیوان محاسبات است، اظهار نمود: با تغییر مدیریتی در دیوان محاسبات رویکرد های آن نیز تغییر کرده و با شعار محوری «دیوان فناورانه، مردم پایه» فعالیت خودرا ادامه می دهد تا بتوان از پتانسیل مردمی برای رشد و تعالی بهره برداری کند.
وی افزود: علاوه بر ظرفیت مردمی از پتانسیل مدیران دلسوز و توانمند برای رفع ایرادات و بی انضباطی مالی استفاده شده است و این ظرفیت می تواند در تحقق رویکرد دیوان و تعالی کشور با هم افزایی و همدلی برای رشد در انضباط مالی مؤثر باشد.

منبع: