مخالفت مجلس با طرح افزایش مدت مسئولیت اعضای هیأت مدیره اصناف

اجاره: نمایندگان مجلس با بررسی اولویت دار طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور مخالفت کردند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی نمایندگان با بررسی اولویت دار طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
صدیف بدری بعنوان نماینده تقاضاکنندگان اظهار داشت: بر طبق این استفساریه می خواهیم مشکل برخی از اتحادیه های صنفی و NGO های بخش خصوصی را حل کنیم؛ در سال ۸۲ اصلاحیه ای به قانون نظام صنفی کشور اضافه گردید که برمبنای تبصره (۱) ماده (۲۲) آن محدودیت هایی در مدت مسئولیت اعضای هیأت مدیره اعمال شد یعنی مدت مسئولیت اعضای اتحادیه ها از تاریخ انتخاب ۴ سال است و اعضای مذکور بیش از دو دوره متوالی یا ۴ دوره متناوب نمی توانند عضو هیأت مدیره ها شوند.
وی افزود: در این استفساریه آمده آیا قانونی که در سال ۸۲ تصویب شده به ماقبل هم تسری می یابد یا عطف به ماسبق می شود یا نمی گردد و پاسخ آنست که قانون عطف به ماسبق نمی گردد و اعضای هیأت مدیره ای که در دوره های پیش از ۸۲ عضو هیأت مدیره شدند، آگاهی نداشتند که محدودیتی وجود خواهد داشت و نمی توان محدودیتی را به پیش از تصویب قانون تسری داد.
نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس تصریح کرد: برداشت های مختلفی در انتخابات هیأت مدیره های اصناف اتحادیه های مختلف صورت می گیرد و برخی اتحادیه ها در انتخابات این مساله را به سال ۸۲ تسری می دهند بدین سبب برخی از نمایندگان ورود و استفساریه ای را ارائه و کمیسیون اقتصادی مجلس هم این مساله را تأیید کرد؛ انتخابات اتحادیه ها و اصناف معطل تعیین تکلیف این استفساریه است و انتظار می رود با آن موافقت شود.
در ادامه حسن نوروزی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مخالفت با طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور اظهار داشت: کسانی که در گذشته عضو اتحادیه بودند و حتی رییس اتحادیه شده اند، باید کنار بروند و اشخاص دیگر بیایند.
وی با اعلان اینکه چرا با این استفساریه می خواهدی قانون را هوا کنید اظهار داشت: در استان تهارن برخی افراد به «آرد الهی» معروف هستند و مالک بیش از ۶۰ نانوایی می باشند. قانون شفاف است و می گوید آنها که دو دوره در اتحادیه بوده اند، دیگر نباید باشند، این استفساریه درست نیست و واقعیت ندارد. مجلس باید مسائل مهم تر و جدی تر را دنبال کند.
نوروزی بیان کرد: همه حق دارند در اتحادیه عضو شوند، ولی قانون می گوید کسی که دو دوره بوده است، دیگر نباید بیاید، قانون باید اجرائی شود و با استفساریه نباید آنرا تغییر داد.
در ادامه علی نیکزاد نایب رییس مجلس مطرح کرد: آقای نوروزی؛ مجلس محل گفت و شنود است، ۵۰ نفر از همکاران این مساله را امضا کرده و موافقت کرده اند و به آن رأی داده اند و نمی توانیم از آن بگذریم.
جبار کوچکی نژاد نیز در موافقت با طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور مطرح کرد: هر پیشنهادی که نمایندگان مطرح می کنند در امتداد تقویت اصل ۴۴ قانون اساسی است.
نماینده مردم رشت در مجلس اشاره کرد: در این مساله نظام صنفی، افرادی که خوب کار کرده اند در نهایت می توانند رأی بیاورند، کسانی که رییس اتحادیه و یا عضو اتحادیه می شوند، حتما شایسته هستند که رأی می آورند.
وی افزود: افراد می توانند کاندیدا شوند، چون هر قانونی را تصویب می نماییم آنرا به عقب باز نمی گردانیم. به جهت اینکه بخش خصوصی در خیلی از امور به کمک دولت بیاید، باید شرایط را فراهم نماییم و اصل ۴۴ اجرائی شود. باید جلوی قانون را نگیریم و این قانون را به پیش از تصویب آن تسری نمی دهیم. در جهت پشتیبانی از بازار و اصناف باید به آن رأی مثبت دهیم.
در اختتام نمایندگان با ۸۰ رأی موافق، ۱۰۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن با بررس یاولویت دار این طرح مخالفت کردند.

منبع: