مدیریت بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

اجاره: شب گذشته (چهارشنبه) مدیران عامل دو خوردوساز بزرگ کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی از جزییات افزایش قیمت ها و قیمت گذاری های اخیر محصولات خود سخن گفتند. در این بین باتوجه به این که متولی قیمت گذاری وزارت صمت خواهد بود، مدیرکل دفتر حمل و نقل این وزارتخانه سازوکار و نحوه قیمت گذاری را اعلام نمود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بعد از اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمت گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، طی دو روز اخیر قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و براین اساس قیمت های جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام گردید. به دنبال این موضوع، شب گذشته مدیرعاملان گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بیان جزییات افزایش قیمت ها و تاثیر آن بر تیراژ تولید و بر بازار خودرو و همین طور بررسی تاثیر حذف قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو پرداختند. در این برنامه سهیل معمارباشی (مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز بصورت تصویری ارتباط داشت و به اظهار نظر پرداخت.

افزایش متوسط ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو/ قیمت های جدید بدون لحاظ سود خودروساز
در ابتدای این برنامه، فرشاد مقیمی- مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو- در ارتباط با میزان افزایش قیمت محصولات اظهار نمود: در زمینه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو ما بر طبق فرمول گذشته شورای رقابت و طبق تورم بخشی که لحاظ می شد، بتازگی با بیان درصد تورم بخشی توسط بانک مرکزی، بر طبق همان چارچوب و فرمول، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعداد را به خودروسازان اعلام نمودند و ما نیز طبق آن اقدام کردیم.
وی افزود: ایران خودرو به طور متوسط در خودرو های مختلف از ۱۵ درصد تا ۱۹ درصد بابت تورم بخشی افزایش قیمت داشته است اما در بعضی از خودرو ها از همه این ظرفیت هم استفاده نکردیم. به طور مثال در پژو پارس EF۷ خود ۱۷.۴ درصد افزایش قیمت داشتیم. در حقیقت به قیمت گذشته اعلامی توسط شورای رقابت برای این محصول ۱۷.۴ اضافه و بعنوان قیمت جدید اعلام گردید. لازم به ذکر است که در بحث تورم های بخشی هیچگونه سودی لحاظ نشده است. گاهی در بعضی از خودرو ها نیز برای آن دسته از مشتریانی که تا آخر سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت هم ندارند، تورم اردیبهشت ماه مربوط به سال ۱۳۹۹ را هم لحاظ نکرده ایم و آنها با عدد پایین تر از قیمت اعلامی، خودرو را دریافت می کنند.
مدیرعامل ایران خودرو تشریح کرد: به طور مثال در خودرو پژو پارس، قیمت مصرف کننده برای کسانی که در سال ۱۴۰۰ ثبت نام داشته اند و سود مشارکت هم تعلق می گیرد، برابر ۱۶۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما برای افرادی که فاقد سود مشارکت هستد، دعوتنامه خودرو با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان صادر می شود.
وی افزایش قیمت پژو ۲۰۶ را ۱۸.۱ درصد اعلام نمود که به ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفته است. برای کسانی که تا آخر سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت به آنها تعلق نمی گیرد، قیمت خودرو ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه می شود و طبق دعوتنامه، خودرو را تحویل خواهند گرفت.

ایران خودرو هر هفته برنامه فروش فوق العاده خواهد داشت
وی با اعلان اینکه بازار آزاد با افزایش تولید و عرضه اساسا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: طبق برنامه ای که به آن اشاره شد، رشد تولید و رشد عرضه را در دستور کار قرار داده ایم که برنامه هفتگی آنرا به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) تعهد کرده ایم و برمبنای همان تعهدات به بازار خودرو عرضه می نماییم. همانطور که از روز گذشته اطلاعات افزایش قیمت ها در سایت ما بارگذاری شد و از امروز ( ۱۹ آبان) طرح فروش جدید را اجرا کرده ایم و کار شروع شده است، هر هفته ایران خودرو عرضه فوری و فروش فوق العاده را اجرا خواهدنمود.
مدیر عامل ایران خودرو ضمن تاکید براینکه مردم عجله ای برای خرید نداشته باشند، اظهار داشت: ما برمبنای تعهداتمان عرضه را بیشتر می نماییم. این افزایش عرضه بیشتر به مفهوم کاهش التهاب در بازار و دسترسی بهتر مردم به خودرو بوسیله خودروساز خواهد بود.
وی ضمن ارائه این تضمین که رشد تولید اتفاق خواهد افتاد، اعلام نمود: متوسط تولید ما در ایام گذشته حدود ۲۰۰۰ هزار دستگاه بوده است و به عبارتی ۳۰۰ دستگاه رشد داشته ایم. تولید پژو ۲۰۶ را به ۲۵۰ دستگاه در روز و در هفته آتی به ۳۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد. همین طور خودرو پارس از ۴۰۰ دستگاه در یک روز تا ۷۰۰ دستگاه و تا ۹۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد. دراین زمینه با انجمن های قطعه ساز نیز توافق ها انجام شده است. در وضعیت تولید خارج از زیان، افزایش کیفیت را هم می توان انتظار داشت. همین طور بحث افزایش اشتغال یا تثبیت اشتغال را هم دنبال خواهیم کرد.
مقیمی ضمن اشاره به این که ما به دنبال ارائه خودروی جدید به بازار هستیم، اشاره کرد: این خودرو های جدید نیاز به پروژه دارد. امروز در ایران خودرو بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه مختلف وجود دارد که برخی تا اختتام امسال به بهره برداری خواهند رسید.
مدیرعامل ایران خودرو اشاره کرد: بحث کاهش هزینه های مالی نیز اولویت دارد. در سال قبل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید دین داشتیم. ۲۱۰۰ میلیارد تومان هزینه بهره موثر خرید دین است. طبق محاسبه ها حدود چهار تا پنج میلیون تومان روی هر خودرو هزینه مالی پرداخت می نماییم که بایستی توسط مشتری نهایی پرداخت گردد. موضوع بعدی سرعت اجرای پروژه هاست. ایران خودرو پروژه تارا با گیربکس دستی و اتوماتیک را به سرانجام رساند و الان خودرو نیم شاسی K۱۲۵ را در دستور کار قرار داده ایم و تا بهمن ماه سال آینده این پروژه را به سرانجام خواهیم رساند.
وی در ارتباط با فک رهن محصولات ایران خودرو اظهار داشت: امروز ۱۲۰۰ خودرو از رهن خارج شده و پیام به همه مشتریان ارسال خواهد شد. تا امروز ۶۵ هزار پیامک ارسال شده است که تا کنون ۱۲۰۰ نفر از مشتریان تکمیل وجه انجام دادند و سندهای آنان آزاد شده است.
مقیمی ضمن اشاره به این که برمبنای مصوبه وزیر صمت، تا آخر سال ۱۴۰۰ خودرو ها به همان قیمتهای قبلی تحویل داده خواهد شد، در ارتباط با قرعه کشی های خودرو، اظهار داشت: در محصولات ایران خودرو یک قیمتی در بازار وجود دارد که نسبت به کارخانه اختلاف قابل توجهی دارد؛ بدین سبب انتظار داریم با افزایش عرضه و خروج خودروساز از زیان، انگیزه در رشد تولید ایجاد و التهاب بازار کم شود. اگر بتوانیم شرایط را بگونه ای تنظیم نماییم تا منابع مالی مورد نیاز قطعه سازان را بموقع پرداخت نماییم، آنها هم از ظرفیت موجود استفاده می نمایند و شرایط بهتری خواهند داشت. کلید اصلی موضوع افزایش تولید است و این افزایش در تولید، هزینه های جذب شده را می کاهد و اساسا در کاهش بهای تمام شده موثر خواهد بود.

۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده ایران خودرو برای صنعت خودرو
مقیمی در ادامه اعلام نمود: در بحث پروژه ها همانطور که اشاره شد، بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در زمینه صنعت خودرو تعریف کرده ایم. با اهمیت ترین آن که از اجزای اصلی پلت فرم خودرو هم به حساب می آیند، موتور سه استوانه ای است که با مصرف سوخت بسیار پایین (زیر پنج لیتر) در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ به تولید خواهد رسید. همین طور گیربکس شش سرعته را در اواخر سال ۱۳۹۹ نهایی کردیم. تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک هم تا حدود یک ماه آتی آغاز می شود که نخستین خودروی آن رانا سقف شیشه ای با گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک است. خودروی دنا هم با گیربکس شش سرعته دستی در دستور کار قرار دارد که بتواند مصرف سوخت را بوسیله استفاده از این گیربکس تا ۲.۵ درصد کم کند.
وی درباره کیفیت خودرو ها نیز اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ خودروی تارا به بازار ارائه شد و در ابتدای تولید، چهار ستاره کیفی را گرفتن کرد که تا آخر سال پنج ستاره کیفی را دریافت خواهدنمود. البته وزیر صمت این تعهد را از ما گرفته که خودروی زیر سه ستاره دیگر تولید و عرضه نشود.

۱۹ هزار میلیارد تومان کل بدهی ایران خودرو به قطعه سازان
مدیر عامل ایران خودرو با اعلان اینکه کل بدهی ما به مجموع قطعه سازان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: در موضوع پرداخت بدهی به قطعه سازان، چنانچه این بدهی ها سیر نزولی نداشته باشند، نمی توان رشد تولید را انتظار داشت.

قیمت محصولات سایپا بطور متوسط ۱۶ درصد بالا رفته است
در ادامه این برنامه سید جواد سلیمانی- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا – نیز با اعلان اینکه افزایش قیمت محصولات سایپا بطور متوسط ۱۶ درصد بوده است، اظهار داشت: به طور مثال قیمت تیبا ۲ از ۹۲ میلیون تومان به حدود ۱۰۶ میلیون تومان بالا رفته است. طبق برنامه ریزی ها، تا اختتام امسال برای تمامی تعهدات پیش فروش شده، هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و مشتریان اطمینان خاطر داشته باشند که این افزایش قیمت، آخرین مرحله افزایش قیمت برای تعهدات باقی مانده تا آخر سال ۱۴۰۰ است.
وی در ارتباط با تاثیر به روز شدن قیمت محصولات بر بازار آزاد، اظهار نمود: طبق اهداف وزارت صمت که برنامه ریزی شده و ما نیز مکلف به اجرا شده ایم، به دنبال این هستیم که علاوه بر تعهداتی که در طول سال جاری وجود دارد، تا اختتام امسال افزایش تولید داشته باشیم و به طور مداوم عرضه هم خواهیم داشت. با افزایش عرضه، التهابات در بازار کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل سایپا در ر ابطه با تاثیر افزایش قیمت بر تولید نیز اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید امسال داشته باشیم. سال قبل حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم و امسال این عدد به ۴۴۰ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهدنمود. ضمن این که از خودرو های کف پارکینگ هم حدود ۱۰ هزار دستگاه به بازار عرضه خواهد شد. در مجموع حدود ۵۰ هزار دستگاه تا انتهای سال افزایش عرضه خواهیم داشت. در طول هفته گذشته و هفته اخیر، افزایش تولید ۲۰۰ دستگاهی در روز داشته ایم و تولید هفتگی سایپا از ۷۵۰۰ به ۸۵۰۰ دستگاه بالا رفته است.
سلیمانی در ارتباط با فک رهن خودرو ها، اعلام نمود: حدود ۱۵۰ هزار مشتری داریم که سند آنها در رهن است. از این تعداد ۳۰ هزار نفر بدهی یک میلیون تومانی و حدود ۱۲۰ هزار نفر هم حدود ۵۰ هزار تومان بدهی دارند. برنامه ریزی شده که مشتریان سایپا با مراجعه به سایت سایپا و نمایندگی ها اقدام لازم را برای فک رهن انجام دهند که تا حالا ۱۵۰۰ نفر اقدام نمودند.

محصولات جدید سایپا
این مدیر خودروساز، ضمن تاکید براینکه نخستین گام ما در حذف تولید پراید در گروه سایپا برداشته شد، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید مربوط به خودروی پراید بود. قاعدتاً وقتی محصولی از ظرفیت تولید یک بنگاه خارج می شود تا جایگزین شدن آن زمان طولانی می طلبد اما ما موفق شدیم ظرف مدت دو ماه جایگزین معرفی کرده و افت تولید نداشته باشیم.
سلیمانی از برنامه ریزی برای عرضه شاهین اتوماتیک به بازار امسال آگاهی داد و اظهار داشت: همین طور نیم شاسی کاملاً ایرانی “آریا” که تا کنون ۳۰ نمونه از آن به تولید اولیه رسیده و در مرحله تست هستند، تا آخر سال به مرحله تولید انبوه خواهند رسید. دو محصول جدید هاچ بک جدید ( با نام اطلس) و سدان جدید این گروه خودروسازی که جایگزین خودرو های تیبای فعلی خواهند بود، باکیفیت و آپشن های بیشتر عرضه خواهد شد. همزمان وانت جدید شهری را در دستور کار داریم که با قیمت بسیار پایین تر عرضه خواهد شد. وانت دو کابین و یک وانت جدید که جایگزین وانت نیسان خواهد شد نیز در دستور کار است.

۸۰۰۰ میلیارد بدهی سایپا به قطعه سازان
مدیرعامل سایپا میزان بدهی این خودروسازی به قطعه سازان را ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعلام نمود.
او در آخر از ارائه گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری، معادل سه سال برای نخستین بار برای خودرو ها توسط گروه سایپا آگاهی داد.

معمارباشی: عدم همانگی با شورای رقابت تقصیر بنده بوده است/ تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد
شورای رقابت طی چند روز اخیر بیانه هایی مبنی براینکه بازار همچنان انحصاری است و قیمت گذاری بایستی توسط این شورا صورت گیرد، صادر کرده است. در این رابطه سهیل معمارباشی-مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت – در ارتباط تصویری با این برنامه، در ارتباط با واکنش وزارت صمت به این اظهارات شورای رقابت، اظهار نمود: هماهنگی ها و مجوزهای لازم در حوزه افزایش قیمت خودرو ها گرفتن شده است اما این عدم هماهنگی با شورای رقابت به صورتی تقصیر بنده بوده است و بایستی هماهنگی با شورای رقابت نیز انجام می شد. موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.
وی ادامه داد: سازوکاری که برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده، این است که قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد. در این میان نکته مهم این است که برای تعهدات خودروسازان تا آخر سال، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد. تنها افزایش قیمت از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام نموده است، اعمال می شود.
مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت، در ارتباط با افزایش قیمت های اخیر بازار خودرو، اظهار داشت: ما تعهداتی در این رابطه از خودروسازان گرفته ایم و تکالیفی بر عهده آن گذاشته ایم؛ به صورتیکه خودروسازان مکلف شدند تا آخر سال حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند.

افزایش تولید و عرضه تا آخر سال، با اهمیت ترین تعد گرفتن شده از خودروسازان
معمارباشی در ارتباط با تعهدات گرفتن شده از خودروسازان، اشاره کرد: در ابتدا موضوع افزایش تولید و عرضه خودرو مطرح است. خودروسازان تا اختتام امسال حداقل باید ۱۲۰ هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند. سال آینده هم افزایش تولید معادل ۵۰ درصد تولید سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده و در این مساله هم خودروسازان تعهد دادند. موضوع بعدی کاهش قیمت تمام شده خودرو است که از خودروسازان تعهد گرفته شده تا آخر سال آینده، ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو ها را کاهش دهند.
وی ادامه داد: خودرو های ناقص بایستی تا آخر سال حداکثر به معادل تولید ۱۵ روز کاری این شرکتها برسد. همین طور در مورد مجوز آزادسازی اسناد در رهن خودروهایی که در طرح های قبلی به مردم واگذار شده بود، دراین زمینه ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو داریم که اسناد آن در رهن خودروسازان است. این مجوز صادر شده و طی هفته آتی از این محل پیش بینی می شود، بخش زیادی از این عدد به بازار ارائه شود.

انتفاع خودروساز و مصرف کننده باهم دیده شده است
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت موضوع عرضه مستمر خودو و کاهش زمان تحویل خودرو ها از ۹۰ روز به ۴۵ روز را هم جزو تعهدات گرفتن شده از خودروسازان اعلام نمود و اظهار داشت: بدین سبب بسته ای دیده شده که تنها موضوع تعدیل قیمت برای انتفاع خودروساز نبوده است؛ بلکه انتفاع مصرف کننده هم دیده شده است.
این مقام مسئول در ارتباط با واکنش وزارت صمت در صورتی که تعدات خودروسازان اجرا نشود یا ناقص اجرا شود، اظهار داشت: برمبنای تکلیفی که وزیر صمت بر دوش ما گذاشته است، برنامه تولید و عرضه هفتگی خودرو ها و همین طور برنامه جمع کردن روزانه خودرو های ناقص و موارد دیگر را از خودروسازان گرفتن کردیم. پایش های روزانه از هفته قبل شروع شده و جلسات روزانه با خودروسازان و با حضور وزیر صمت انجام می شود. به تعهداتی که به مردم داده شده و خودروسازان به تعهدی که به وزارت صمت در این مورد دادند، همگی پایبند هستیم و این برنامه اجرا می گردد.
وی با اعلان اینکه در زمینه تیراژ تولید به سبب مسائلی که ناشی از تحریم بوده و شرکت های همکار تولیدکنندگان داخلی ما از کشور خارج شدند، با افت شدید تولید مواجه شدیم، اشاره کرد: این افت شدید تولید هرچند که توسط خودروسازان تاحدودی جبران شد، ولی در ادامه اهدافی که در سند پیش بینی شده بود را با مشکلاتی مواجه کرد. طبق برنامه ریزی سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و سال ۱۴۰۲ دو میلیون دستگاه خودرو و به همین ترتیب تا سال ۱۴۰۴ تولید خودرو را به سه میلیون دستگاه خواهیم رساند.

منبع: