گزارش اجاره؛ ضرر هنگفت خریداران ایرانی ملک در ترکیه

به گزارش اجاره رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه ضمن اشاره به افزایش سرمایه گذاری ایرانی ها در ترکیه اظهار داشت: متأسفانه اغلب سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه به علت کاهش ارزش لیر متضرر شده اند.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، چند وقتی است که تب وتاب سرمایه گذاری در ترکیه به بالاترین سطح خود رسیده است و رسانه های داخلی و خارجی به صورت مداوم از اقبال ایرانی ها به سرمایه گذاری و خرید ملک در این کشور خبر می دهند.
بررسی ها نشان داده است انگیزه های متفاوتی برای خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان وجود دارد. مثلاً؛ بعضی از بازنشستگان بعد از دریافت سنوات خدمتی خود، به جای خرید ویلا در شمال کشور، خرید ملک در ترکیه را برگزیده تا در تعطیلات نوروزی و تابستانی اوقات خویش را در این کشور گذران کنند. یا عده ای از جوانان که قصد ادامه زندگی در خارج از کشور را دارند، به علت نزدیکی ترکیه با ایران، این کشور را بهترین گزینه برای مهاجرت می دانند؛ چونکه به زعم خود در صورت پشیمانی با هزینه کمتری نسبت به سایر کشورها می توانند به کشور بازگردند.
اما ماه گذشته، بعد از قرار گرفتن ترکیه در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی به علت عدم تلاش کافی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، وضعیت اقتصادی ترکیه با سرعت بیشتری تغییر پیدا کرد. این در شرایطی است که طی ماه های اخیر به علت کاهش پی در پی ارزش لیر، اقتصاد ترکیه روزهای متفاوتی را تجربه کرده است.
پس از این رویداد، هر دلار آمریکا که معادل ۹ لیر ترکیه بود، به ۹.۶ رسید و این شکاف تا به امروز تداوم یافته است. در چند روز گذشته نرخ برابری دلار و لیر به سطح ۰۸/۱۳ رسیده است که این مورد می تواند تبعات اقتصادی خطرناکی را برای سرمایه گذاران خارجی به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول با تحلیل شرایط فعلی اقتصادترکیه، ورود سرمایه به این کشور را ۶/۷- درصد از تولید ناخالص داخلی ارزیابی کرده است.
بروز تنش ارزی خصوصاً در کشورهایی که بدهی خارجی بالایی دارند، برای حاکمیت آنها خطر جدی محسوب می شود؛ از همین رو، بانک مرکزی ترکیه اخیراً طی گزارشی اعلام نموده است، میزان بدهی خارجی ناخالص در ترکیه تا آخر ماه دسامبر سال قبل نزدیک به ۴۳۷ میلیارد دلار ارزیابی شده که از این میزان، ۲۴۷.۶ میلیارد دلار سهم بدهی های عمومی دولت بوده است.
با در نظر گرفتن این وقایع، اغلب کارشناسان اقتصادی، آینده مطلوبی را برای سرمایه گذاری در ترکیه ارزیابی نمی کنند. این در شرایطی است که ایرانی ها هنوز هم اشتیاق خود برای سرمایه گذاری در این کشور را از دست نداده و درحال خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه هستند.
ضرر سرمایه گذاران ایرانی به علت کاهش ارزش لیر
از همین رو، مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مخاطرات سرمایه گذاری در ترکیه، اظهار داشت: اتاق مشترک ایران و ترکیه از شرایط اقتصادی به وجود آمده درترکیه و کاهش ارزش لیر خوشحال نیست؛ چون که این موضوع، هم تجارت بین دو کشور را هم تحت تاثیر قرار داده و هم مردم کشور ما که مبادرت به سرمایه گذاری در این کشور نموده اند را متضرر کرده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در مورد ضرورت کسب اطلاعات دقیق برای سرمایه گذاری در این کشور، عنوان کرد: افرادی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند، می بایست با کسب اطلاعات دقیق از شرایط اقتصادی ترکیه اقدام کنند؛ چون که سرمایه گذاری ناآگاهانه امکان دارد به سادگی منجر به از دست رفتن سرمایه آنها شود.
ظرفیت ۱۵ میلیارد دلاری صادرات ایران به ترکیه
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که مردم به جای خرید ملک در ترکیه، مبادرت به سرمایه گذاری در پروژه های تولیدی مشترک بین دو کشور کنند؛ چون که امنیت سرمایه گذاری در این شیوه بیشتر از سایر روش ها است.
وی در انتها ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود تعاملات تجاری بین ایران و ترکیه، اظهار داشت: با عنایت به دیدار اخیر مقامات دو کشور در حاشیه اجلاس اکو، درصدد آن هستیم تا تعاملات تجاری بین دو کشور بیشتر از پیش افزایش یابد و به نظر می آید که این اراده الان از طرف دو کشور وجود دارد. ایران دارای ۱۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات به کشور ترکیه است و باید به نحو احسن از این مورد بهره برده و روابط تجاری خویش را با ترکیه احیا کند.

منبع: