در پی آغاز کاهش نرخ ارز از روز گذشته؛ قیمت ها در بازار خودرو آغاز به ریزش کرد

به گزارش اجاره رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن تاکید بر این که افزایش قیمت رسمی خودرو های داخلی تأثیر چندانی در قیمت خودرو در بازار آزاد نداشته است، از شروع کاهش قیمت خودرو ها در بازار به دنبال کاهش نرخ ارز که از روز گذشته (دوشنبه) اتفاق افتاده است، اطلاع داد.
سعید موتمنی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: از روز گذشته به بعد که نرخ ارز روند کاهشی طی کرده است، قیمت خودرو ها در بازار آزاد شامل داخلی، وارداتی و مونتاژی هم روند کاهشی در پیش گرفته و هم اکنون بازار آرام است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ارتباط با تأثیر افزایش رسمی قیمت خودرو ها بر قیمت ها در بازار آزاد هم خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش قیمتی که لحاظ شد، تغییری در قیمت های بازار مشاهده نشد. از روز گذشته که نرخ ارز از ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرد و همانطور که اشاره شد، قیمت خودرو ها هم در بازار کاهش پیدا کرده است.

افزایش قیمت خودرو های داخلی، تنها ۱۰ درصد از سود دلالان بازار کاهش داد
وی با اشاره به اینکه فاصله قیمتی کارخانه و بازار همچنان زیاد است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت های اخیر محصولات خودروسازان، ابدا تاثیری در قیمت ها در بازار نداشت. تنها دلالانی که از این رانت اختلاف قیمتی کارخانه تا بازار استفاده می نمایند، ۱۰ درصد کمتر سود می برند.
موتمنی در ارتباط با میزان تقاضاها هم اظهار داشت: هم اکنون میزان تقاضا، به تقاضای صرفاً مصرفی محدود شده است و هرکس که نیاز ضروری به خودرو داشته باشد، خرید خویش را انجام می دهد. اما همچنان فروشنده در بازار بسیار و خریدار کم است.
در حالی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، خبر از ریزش قیمت ها داده است که بررسی قیمت ها نشان داد در لحظه انتشار این گزارش، مجدد صاحبان خودرو، با قیمت های بیشتر از قیمت های روز گذشته خودرو های خویش را برای فروش عرضه نموده اند. بررسی ها نشان داده است که محصولات ایران خودرو (به جز هایما S7) بین دو تا ۱۵ میلیون تومان و هایما S7 حدود ۳۵ میلیون تومان نسبت به روز گذشته گران تر هستند.
در محصولات سایپا هم افزایش دو تا شش میلیون تومانی در قیمت محصولات نسبت به روز گذشته دیده می شود و فقط تیبا نسبت به روز گذشته تغییر قیمت نداشته است.
قیمت انواع پرتیراژهای خودروسازان در روز گذشته ( که نسبت به روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری از ثبات برخوردار بود) و امروز (سه شنبه/ عصر) در جدول زیر آمده است:

منبع: