در گزارش اجاره مطرح شد؛ صندوق های بازنشستگی پاشنه آشیل جدید بودجه دولت

به گزارش اجاره یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت در بخش بازنشستگی بودجه ۱۴۰۰ رقمی معادل ۳۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه کرده که عدد بسیار بالا و نگران کننده ای است.

سید علی مرتضوی کارشناس صندوق های بازنشستگی اندیشکده سیاستگذاری ماهد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور گفت: هم اکنون نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش ۱۸ صندوق بازنشستگی دولتی، صنفی و عمومی غیردولتی قرار دارند. از این تعداد ۱.۵ میلیون نفر ذیل صندوق بازنشستگی کشوری، ۷۳۰ هزار نفر لشکری و ۳.۴ میلیون نفر تحت بیمه تامین اجتماعی هستند. از این ۱۸ صندوق، دولت به طور مستقیم برای ۶ صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، واجا، فولاد و بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در بودجه سالانه سهمی برای پرداخت در نظر گرفته است.
این کارشناس اقتصادی در ارتباط با وضعیت صندوق های بازنشستگی در قانون بودجه ۱۴۰۰ گفت: سهم صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده اگر کسورات بازنشستگی را نیز به آن اضافه نماییم مجموع بودجه دولت برای صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ۱۹۶ هزار میلیارد تومان می شود و کل هزینه های مربوط به فصل امور اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۶۰.۷ هزارمیلیارد تومان است که ۹۷.۷ درصد از آن به کمک دولت به صندوق های کشوری و لشکری اختصاص یافته است.
وی افزود: این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که دولت برای ۳ صندوق بازنشستگی فولاد، وزارت اطلاعات و روستاییان و عشایر در سال ۱۴۰۰، ۷، ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز مختص کرده است. لازم به ذکر است که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی نیز حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان را بابت رد دیون و اجرای تعهدات تکلیفی در بودجه گرفتن می کند
این کارشناس اقتصادی در مورد مجموع وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه اعلام نمود: مجموعاً باتوجه به ارقام ذکر شده دولت در بخش بازنشستگی بودجه ۱۴۰۰ رقمی معادل ۳۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه کرده که عدد بسیار بالا و نگران کننده ای است. وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه باتوجه به تغییر هرم جمعیتی و حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، منجر به ایجاد بحران در کشور خواهد شد و باید از همین حالا فکری به حال این مساله کرد.
کارشناس صندوق های بازنشستگی اندیشکده سیاستگذاری ماهد در ارتباط با رویکرد های کوتاه مدت برای اصلاح وضعیت صندوق ها اشاره کرد: چند نگاهی که دولت حتما باید برای موضوع بازنشستگی در کشور اتخاذ کند در چند لایه می توان به آن پرداخت در ابتدا رویکرد های کوتاه مدت و اصلاحات پارامتریک یا همان رویکردهایی که بصورت مسکن عمل می کنند و درمان قطعی نیستند اما تا حدودی این درد را کم می کنند مانند افزایش سن بازنشستگی، افزایش سنوات و جلوگیری از وضع قوانین دست و دلبازآنه.
مرتضوی در آخر راه حل بلندمدت قطع وابستگی صندوق ها به بودجه و تحول در بخش صندوق ها را گذار از صندوق های دولتی به سمت صندوق های بخش خصوصی عنوان نمود و اظهار داشت: باید در طولانی مدت و میان مدت شکل مستمری بحث بازنشستگی را تغییر داد بدین معنا که ما باید لایه بندی در بحث بازنشستگی داشته باشیم و تا یک حدی از نیازها را بوسیله مستمری دولتی رفع نماییم و باید بیشتر به سمت این حرکت نماییم که بیمه های خصوصی جایگزین بیمه های دولتی شوند حمایت های دولتی تنها بوسیله دهک های پایین درآمد و کم برخوردار تر و متمرکز بر روی بحث سلامت باشد.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، موضوع صندوق های بازنشستگی یکی از موضوعات مهم کشور است که در صورت عدم توجه و کوتاهی در حوزه اصلاحات موردنیاز این صندوق ها، به آسانی امکان وقوع فاجعه و ایجاد یک ابر بحران را دارد. یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائل مربوط به صندوق های بازنشستگی مستقل بودن این صندوق ها و عدم وابستگی به بودجه است. باتوجه به ارسال لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، فرصت مناسبی است که به موضوع ارتباط بین صندوق های بازنشستگی و بودجه کشوری پرداخت.

منبع: