وزیر اقتصاد اعلام کرد؛ استقراض ۵۰ هزار میلیاردی دولت پیش از بانک مرکزی در ابتدای سال

به گزارش اجاره وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: دولت پیشین در چند ماه ابتدای سال، ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای تامین هزینه های جاری گرفته بود.

به گزارش اجاره به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید احسان خاندوزی شب گذشته (پنجشنبه ۱۶ دی ماه) در جمع نمازگزاران مسجد اما م رضا (ع) منطقه ۱۱ تهران اظهار نمود: دولت سیزدهم در شهریور ماه در شرایطی آغاز به کار کرد که ما درحال تجربه تورم بسیار بالا برای چهارمین سال پی در پی بودیم، امری که در ۷۰ سال اخیر، بی سابقه بود. ما قبل از این و بطورمثال در دوران جنگ تحمیلی یا دوران سازندگی تجربه تورم بالا را داشتیم اما هر کدام بلافاصله کنترل شده بودند ولی این که چهار سال مداوم شاهد کاهش مستمر قدرت خرید مردم باشیم، کاملاً بی سابقه بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد: دولت سیزدهم در این شرایط و در حالی آغاز به کار کرد که دولت پیشین در چند ماه ابتدای سال، ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای تامین هزینه های جاری گرفته بود و علاوه بر افزایش بی سابقه نرخ ها، شاهد کمبود برخی کالاها در سطح شهرهای بزرگ و تشکیل صف های طولانی برای تهیه اقلامی مثل مرغ بودیم.
خاندوزی اشاره کرد: عمده این چالش ها، بعنوان میراث برخی کوتاهی ها و اشتباهات دولت پیشین و نیز فشارهای ناجوانمردانه وارده از طرف دشمنان خارجی، بطور کامل به دولت جدید منتقل شد به نحوی که بخش بزرگی از جلسات ستاد اقتصادی دولت را به پیدا کردن چاره ای برای گذر از آنها بدون استقراض از بانک مرکزی اختصاص دادیم.
وزیر اقتصاد با اعلان اینکه خلق بی ضابطه پول توسط نظام بانکی و اضافه خرجی های دولت، دو منشأ اصلی تورم هستند، گفت: در چهار ماه نخست فعالیت دولت، وقت و توان بسیار زیادی در درجه اول صرف کنترل نرخ ارز در شرایطی شد که عده ای می کوشیدند در آستانه مذاکرات وین، با افزایش مصنوعی قیمت آن، تیم مذاکره کننده کشورمان را تحت فشار قرار دهند.
وی کنترل مخارج دولت و ایجاد منابع جدید برای تامین هزینه ها و کنترل خلق بی ضابطه پول بانکی را بعنوان دو هدف اصلی جلسات دولت طی چهار ماه اخیر یاد شده قرار داد و اظهار داشت: ثمره این تلاش ها، کشیده شدن ترمزِ تورم و دیگر موتورهای بی ثبات کننده اقتصاد کشور بود که نخستین بروز ظاهری آن، همین کاهش تورم نقطه به نقطه در آذر ماه است.
خاندوزی اشاره کرد: همچون نتایج کوشش های بی وقفه و شبانه روزی همکاران ما در وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت این بود که سرانجام حدود یک ماه قبل، موفق شدیم در وضعیت محرومیت از درآمدهای نفتی، پاداش اختتام خدمت معلمان بازنشسته سال ۱۳۹۹ را پرداخت نماییم.
وی تاکید کرد: همه این تلاش ها در شرایطی صورت گرفته و به نتایج اولیه رسیده است که دشمن همه تلاش خودرا به کار بسته تا ثابت کند، حتی از دولت انقلابی هم کاری برای رفع مشکلات بر نمی آید و با این وسیله مردم را گرفتار ناامیدی کند.
شناسایی هزاران مؤدی دارای فرار مالیاتی در چند ماه اخیر
وزیر اقتصاد وجود فراریان بزرگ مالیاتی و فساد و کم کاری شرکت های زیان ده دولتی را همچون دیگر مسائل و مشکلات مورد توجه دولت جدید عنوان نمود و گفت از نخستین دغدغه های من پس از رأی اعتماد مجلس و ورود به وزارت اقتصاد، روشن شدن نهانخانه شرکت های زیان ده دولتی و شناسایی فراریان بزرگ مالیاتی بود.
خاندوزی تصریح کرد: ما به سادگی می توانیم یقه کارمندان دولت، تولید کنندگان و حتی کسبه خرد را بگیریم اما افرادی فاقد نشانی روشن هستند که از محل افزایش قیمت ها، درآمدهای زیادی کسب می کنند و متأسفانه در تور مالیاتی هم گرفتار نمی شوند.
وی با اشاره به شناسایی هزاران مؤدی دارای فرار مالیاتی در چند ماه اخیر تاکید کرد: ما همه تلاش خودرا به کار بسته ایم تا افراد بمراتب بیشتری را شناسایی و مالیات را همراه جریمه های ناشی از گریز مالیاتی از آنها دریافت نماییم.
وزیر اقتصاد در ادامه اقدام اخیر و دستور این وزارتخانه به بانکها برای استرداد اضافه دریافتی از تسهیلات گیرندگان و انجام اصلاحات در مدیریت شرکت های دولتی را همچون اقداماتی عنوان نمود که منجر به اصلاح رفتار مدیران بانکی و شرکت های دولتی خواهد شد.
وی اشاره کرد: مدیران شرکت های دولتی باید متوجه شوند که امسال دیگر مثل سالهای قبل نمی توانند خاصه خرجی کنند و شرکت خودرا زیان ده نشان دهند و کسی هم کاری به آنها نداشته باشد.

منبع: