۲۱ سوال از بودجه ۱۴۰۱ -۱۴ آیا درآمدهای بودجه ۱۴۰۱ قابل تحقق است؟

کارشناسان معتقدند درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی در بودجه سال ۱۴۰۱ که معادل صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است با عنایت به وضعیت صادرات کنونی نفت خام ایران قابل تحقق است.
به گزارش اجاره به نقل از مهر کارشناسان معتقدند که درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی در بودجه سال ۱۴۰۱ که معادل صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است و با عنایت به این که هم اکنون صادرات نفتی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می رسد این درآمد قابل تحقق می باشد البته این مورد منوط به آن است که اتفاق خاصی در شرایط سیاسی و تحریم ها رخ ندهد.
به نظر می رسد با عنایت به این که در شرایط فعلی و تحریم می توانیم روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر نماییم در سال ۱۴۰۱ هم بر مبنای پیشبینی تحقق صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت دور از دسترس نخواهد بود و درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی تحقق پیدا خواهد نمود.
بخش دیگری از درآمدهایی که دولت نسبت به نفت حساب ویژه تری روی آن باز کرده است مالیات ستانی می باشد. به صورتی که از نظر میزان درآمدها، دولت در لایحه بودجه سال جاری حدود ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته که نزدیک به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال قبل است. از آنجاییکه عمده درآمدهای دولت را مالیات تشکیل می دهد به نظر می آید دولت سیزدهم حساب بیشتری روی این نوع درآمدهای پایدار باز کرده است.
اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان داده است که میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است. این میزان درآمد مبین رشد قابل توجه نسبت به قانون بودجه سال جاری است. درآمدهای مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.
بنابراین، میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به سال جاری حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت. با این وجود به نظر می آید دولت اگر از خودرو ها و خانه های لوکس مالیات بستاند و از فرار مالیاتی هم جلوگیری نماید بتواند بخش زیادی از درآمدهای پیشبینی شده را محقق سازد.
پیش از این به سوالات زیر پاسخ داده شده است.
بیشترین بودجه برای کدام وزارت خانه است؟
کدام یارانه بگیران از لیست پرداخت یارانه دولت حذف خواهند شد؟
کدام خودرو ها و خانه ها در سال ۱۴۰۱ باید مالیات بپردازند؟
آیا نیروهای مسلح قادر به فروش نفت هستند؟
سقف معافیت های مالیاتی در ۱۴۰۱ چقدر است؟
آیا برای واردات کالاهای اساسی تسهیلاتی اختصاص داده می شود؟
چه میزان اوراق در سال ۱۴۰۱ به فروش خواهد رفت؟
بودجه طرح های عمرانی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟
در بودجه ۱۴۰۱ چقدر درآمد مالیات پیشبینی شده است؟
بودجه دفاعی ایران در سال آینده چقدر است؟
سال آینده به هر فرد چه میزان یارانه پرداخت خواهد شد؟
صندوق های استانی پیشرفت چیست و هدف از تشکیلشان چه خواهد بود؟
حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟

منبع: