همه چیز درباره کارت یارانه نان

با عنایت به برخی ابهامات مطرح شده درباره کارت یارانه نان و واکنشی که سازمان برنامه و بودجه به این مورد داشته، ظاهرا مقرر است متقاضی خرید نان با همان کارتی که یارانه دریافت می کند، هزینه نان را بپردازد اما میزان پرداخت و دریافت آن متفاوت خواهد بود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت اعلام نموده بود که در ابتدا به حذف یارانه نهاده ها ورود می کند و در ادامه گندم و دارو در دستور کار است که در همین رابطه اعلام مسؤلان سازمان برنامه و بودجه درباره کارت یارانه نان، برداشت های متفاوتی ایجاد کرد ولی مروری بر اظهارات قبلی مسؤلان سازمان برنامه و بودجه و واکنش تازه این سازمان، تا حدودی جریان کارت یارانه را مشخص می کند.
پیش تر میرکاظمی – رئیس سازمان برنامه و بودجه -در این رابطه اعلام نموده بود که تمرکز فعلی دولت بر حذف ارز ۴۲۰۰ نهاده هاست و در مورد دارو و نان در فاز دوم و بسته به مصوبه مجلس تصمیم گیری خواهد نمود.
طبق توضیح وی، اگر کسی در نانوایی خرید نان انجام دهد، با کارت یارانه ای که در اختیار دارد، آنرا حساب می کند؛ به صورتی که به نانوا قیمت جدید پرداخت خواهد شد اما از خریدار همان قیمت قبلی کسر می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه این را هم گفته بود که راه اندازی سامانه مربوطه بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درحال بررسی است و در صورت نهایی شدن اجرا خواهد شد.
این در شرایطی است که در تازه ترین واکنش به این موضوع، روابط عمومی سازمان برنامه بودجه هم اعلام نموده که نه مقرر است کارت نان صادر شده و نه کوپنی در دستور کار قرار گیرد بلکه اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می گیرد، نان یارانه ای هم خواهد خرید.
در حال حاضر گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن خام و دانه های روغنی به همراه بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز ترجیحی وارد ایران می شود.
گزارش های گمرک نشان داده است که در ۹ ماهه سال جاری حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار از این اقلام با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که بیشتر از ۵۷ درصد آن به نهاده های جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص دارد.

منبع: