ورود رسمی بلاک چین به تجارت ایران

اجاره: هرچند ایران توانسته در سالهای قبل با وجود تحریم ها، تجارت خودرا حفظ کند اما استفاده از تازه ترین فن آوری های اقتصادی می تواند به رشد قابل توجه صادرات نیز منجر شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، فن آوری رمزارز هرچند عمری چندین ساله دارد اما توجه به آن در دو سال قبل به شکل جدی بالا رفته و خیلی از کشورها نگاهی ویژه به آن دارند. هرچند باتوجه به ساختار خاص بلاک چین عملا امکان آن که دولت ها در آن نقش محوری پیدا کنند وجود ندارد اما کوشش برای نظارت بر این حوزه و البته استفاده از ظرفیت های آن بارها مطرح گردیده است.
در ایران نیز هرچند هنوز قانون رسمی در زمینه رمزارزها وجود ندارد، اما استفاده از توان آنها در پیگیری سیاست های صادراتی در ماه های گذشته بارها از طرف سازمان توسعه تجارت مطرح شده و حالا رئیس این سازمان از اجرائی شدن آن در بخش هایی جدید آگاهی داده است.
پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت گفته: ساز و کارهای ارزی جدید مانند بلاک چین را در کنار تسهیل تعهدات ارزی در دستور کار قرار دادیم، حالا بلاک چین در سامانه جامع تجارت پیاده سازی شده است که از این مساله برای صادرات به کشور عمان می توان بهره برد.
هرچند او جزئیات بیشتری از نحوه استفاده از ظرفیت بلاک چین در تجارت ایران نداده اما صرف صحبت یک نهاد رسمی از ورود به این بخش نشان میدهد که ایران برنامه هایی جدی در دستور کار قرار داده است. در ماه های گذشته خیلی از فعالان این بخش اعلام نموده اند که در صورت نگاهی همه جانبه امکان آن که برخی محدودیت های تحریمی با بهره گیری از ظرفیت رمرزارزها فراهم گردد وجود دارد و شاید یکی از دلیلهای مسکوت ماندن جزئیات برنامه ایران در این عرصه، به کوشش برای دور زدن تحریم ها مرتبط می باشد.
پیمان پاک در کنار بلاک چین، از پیگیری یک گشایش دیگر برای صادرکنندگان ایرانی نیز آگاهی داده است. بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، او گفته: موضوعات در رابطه با رفع تعهدات ارزی با ابلاغیه ای که از ستاد اقتصادی دولت گرفته ایم تسریع یافته است، همین طور برای تسهیل امور صادرکنندگان کلاً واردات در مقابل صادرات برای تمامی کالا ها و ردیف ها (به غیر از پتروشیمی، فولاد، سیمان و بعضی واحدهای بزرگ) آزاد شده است. یکسری گروه های کالایی را از نیما خارج و با گروه هایی که مواد اولیه آنها مستقیم از سامانه نیما تامین می شود، متناظر کردیم تا ارز این نوع کالاها مبادله و رفع تعهد شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، برمبنای آمارهای رسمی گمرک، صادرات غیرنفتی ایران امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایشی حدودا ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده است.
کاهش محدودیت های کرونائی و فعال شدن مرزهای مشترک با کشورهای همسایه یکی از اصلی ترین دلیلهای بهبود آمار صادراتی ایران در ماه های گذشته بوده است.

منبع: