سهمیه ارزی واردات کالای همراه مسافر

به گزارش اجاره سقف سهمیه اقلام قابل ورود با رویه مسافری به مناطق آزاد تجاری برای سال جاری ۴۰۵ میلیون دلار تعیین شد که نسبت به سال قبل بدون تغییر بوده است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، تعیین سهمیه برای اقلام وارداتی با رویه مسافری از سال ۱۳۹۷ و به علت محدودیت های ارزی و البته پشتیبانی از تولید داخل آغاز شد. بر این اساس با نظر هیات وزیران، کارگروه تعیین سهمیه و لیست کالای همراه مسافر تشکیل شد که در آن نمایندگان تام الاختیار از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، گمرک ایران و وزارت جهاد کشاورزی حضور داشته و مسئولیت آن بر عهده شورایعالی مناطق آزاد است که در ابتدای هر سال لیست و سهمیه ارزی کالای همراه مسافر را تعیین و جهت اجرا به شورایعالی مناطق آزاد ابلاغ می کنند.

ابلاغ اخیر دفتر واردات گمرک ایران به گمرک های اجرایی نشان داده است که طی جلسه برگزار شده کارگروه مربوطه در اسفندماه سال گذشته، سقف سهمیه کالای وارداتی با رویه مسافری امسال ۴۰۵ میلیون دلار تعیین شده است. همینطور مقرر شده که تا زمان تعیین اقلام، همان لیست کالاهای سال قبل در دستور کار باشد.

در بخشنامه گمرک تاکید گردیده است که عرضه ثبت آماری معتبر برای کالاهایی که از راه گمرک های مستقر در مناطق آزاد و سایر گمرک های مرزی داخلی به مقصد مناطق آزاد حمل می شود، الزامی است و مسئولیت رعایت سقف ارز کالای همراه مسافر به میزان تعیین شده توسط کارگروه، برعهده سازمان های مناطق آزاد و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد است.

سهمیه تعیین شده برای کالای مجاز همراه مسافر در سال ۱۴۰۱ تغییری نسبت به سال قبل ندارد و این در شرایطی است که برای پارسال هم سقف ۴۰۵ میلیون دلار برای واردات در مناطق آزاد با فهرست ۹۵۰ قلم تعیین شده بود که نسبت به قبل کاهش داشت. در سال ۱۳۹۹ سهمیه واردات کالای همراه مسافر به مناطق آزاد ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

انتهای پایم