بازگشت آرامش به بازار موبایل

به گزارش اجاره دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ضمن اشاره به بازگشت آرامش به بازار موبایل اظهار داشت: با احتساب ذخیره دستگاههای روشن نشده ماه های قبل، فراوانی کالا در سطح عرضه کاملا مشهود است و جای نگرانی وجود ندارد.
امیر اسحاقی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به متعادل شدن عرضه و تقاضا در بازار اظهار داشت: با عنایت به میزان ثبت سفارش و تخصیص ارز قابل توجه برای واردات آتی، برنامه ریزی لازم از جانب بازرگانان جهت تأمین نیاز بازار در ماههای آینده با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته است. همینطور جهت پیشگیری از سوءاستفاده از واردات رویه مسافری آیفون از هرگونه سفته بازی، تلاش و اقدامات جدی از جانب نهادهای متولی صورت گرفته است.
وی افزود: در مورد کالاهای بالای ۶۰۰ دلار با عنایت به رفع مشکلات سامانه ای و رفع احتمال ممنوعیت دائمی واردات، شاهد کاهش قیمت و بازگشت آرامش به بازار و پیشگیری از سوداگری و سفته بازی در بازار هستیم.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ضمن عادی دانستن وضعیت تأمین و عرضه در بازار موبایل، از واردات بیشتر از ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه موبایل به کشور از آغاز سالجاری تا آخر اردیبهشت ماه اطلاع داد و تصریح کرد که با احتساب ذخیره دستگاههای روشن نشده ماه های قبل، فراوانی کالا در سطح عرضه کاملا مشهود است و جای نگرانی وجود ندارد.
اسحاقی اظهار داشت: از آغاز سالجاری با افزایش واردات از راه رویه مسافری روبروی بودیم؛ تا جایی که در فروردین ماه تعداد ۲۴ هزارو ۵۴۰ دستگاه و در اردیبهشت ۳۷ هزار ۱۶۰ دستگاه موبایل آیفون از راه رویه مسافری وارد کشور شد. این در حالیست که واردات قانونی این برند توسط شرکت ها طی دو ماه اخیر تا سه برابر کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: با عنایت به تصمیم و برنامه ریزی دولت و وزارت صمت برای حفظ آرامش بازار و با تأمین ارز تخصیص های موجود، پیشبینی می شود در ماه های آتی نیاز بازار به صورت کامل با واردات تجاری برطرف شود و اقدامات سفته بازی و التهاب آور سوءاستفاده کنندگان از رویه واردات مسافری به سنگ خواهد خورد.
وی ادامه داد: میتوان با تعامل و همکاری بین بخش خصوصی و وزارت صمت، راهکارهای مفیدی را در حوزه افزایش نظارت سیستمی بر زنجیره واردات و توزیع موبایل و برنامه ریزی برای تأمین منظم و مورد نیاز بازار با درنظرگرفتن ملاحظات صرفه جویی در منابع ارزی و حفظ آرامش دائمی بازار تبیین و تدوین کرد. در همین راستا سیاستگذاری لازم در کمیته تجهیزات سیمکارت خور وزارت صمت با حضور ذی نفعان دولتی و خصوصی بزودی صورت خواهد گرفت.

منبع: