شریک تجاری جدید ایران از قلب آفریقا

به گزارش اجاره سازمان توسعه تجارت از ورود یک هیئت جدید تجاری از نیجریه به ایران اطلاع داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت ایران ۱۶ خرداد هیأت تجاری – سیاسی از نیجریه به ریاست وزیر امورخارجه این کشور، جهت انجام مبادلات و عقد تفاهم نامه های تجاری به تهران سفر خواهد نمود.
هیأت تجاری نیجریه در این سفر در ملاقات های رو در رو و به میزبانی سازمان توسعه تجارت، پیرامون تبادلات تجاری با تجار ایرانی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
همینطور در انتها این سفر، چندین سند و تفاهم نامه همکاری میان ۲ کشور به امضای سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت و وزیر امور خارجه نیجریه خواهد رسید.
در ادامه این سفر وزیر امورخارجه نیجریه، با معاون اول رئیس جمهور و همینطور رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار خواهد نمود.
این سفر در جهت برنامه ایران برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی صورت گرفته و پیشبینی می شود با عقد این تفاهم نامه ها، مبادلات میان دو کشور در مدت کوتاهی افزایش چندین برابری داشته باشد.
نیجریه یکی از ۴ شریک تجاری اصلی ایران در آفریقا به حساب می آید. پیش تر مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با تکیه بر لزوم افزایش تلاش ها و برنامه ریزی برای توسعه صادرات به نیجریه در شرایط پساکرونا، اعلام نموده بود: صادرات ایران به این کشور در شش ماه نخست ۱۴۰۰، در هم سنجی با سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشته بود: صادرات ایران به نیجریه در ۶ ماهه نخست سالجاری نزدیک به ۴۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده رشد هشت برابری است.
در کنار نیجریه، بزودی یک هیئت تجاری از قزاقستان هم به ایران سفر خواهند کرد. رحمت الله خرمالی، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران از انجام هماهنگی های لازم با مرکز توسعه صادرات قزاقستان جهت حضور یک هیأت تجاری در تهران اطلاع داد.
وی با بیان این خبر اظهار نمود: عظمت عسگراف، رئیس شرکت کازترید قزاقستان (مرکز توسعه صادرات قزاقستان) هفته گذشته با حضور در تهران با مسؤلان سازمان توسعه تجارت ج. ا. ایران دیدار نمود.
خرمالی افزود: در این ملاقات در مورد موضوع هایی از قبیل افزایش حجم مبادلات تجاری، تبادل فهرست کالاهای مورد نیاز دو طرف، هماهنگی جهت بازدید از شرکتهای دارویی، دانش بنیان و لوازم خانگی در مسافرت آتی این شرکت به تهران تبادل نظر شد.
ایشان در ادامه اضافه کرد: همینطور مقرر شد با عنایت به در پیش بودن سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران در اواخر خردادماه سالجاری، یک هیأت تجاری هم در این زمان به تهران سفر کند.
به قول سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با هماهنگی های انجام شده، عظمت عسگراف، رئیس شرکت کازترید قزاقستان (مرکز توسعه صادرات قزاقستان) بازدیدی از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ایران هلث (تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی) داشت.

منبع: