سخنگوی گمرک ایران: محموله صادراتی ارسالی به کشور افغانستان بنزین نبود

به گزارش اجاره سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: ۱۲ محموله هیدروکربن سبک به گمرک اظهار شده بود و تشریفات گمرکی برای خروج هیدروکربن انجام شد، بدین سبب مسئولیت اظهار خلاف واقع بر عهده تاجر افغان به مقامات کشورش است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید روح الله لطیفی در واکنش به ادعای طالبان در خصوص مرجوع کردن ۱۲ تانکر حامل بنزین بی کیفیت به ایران اظهار داشت: تعداد ۱۲ دستگاه تانکر صادراتی حامل هیدروکربن سبک از مبدا گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان طی دو فقره اظهارنامه صادراتی به شماره سریال های ۴۵۰۶۶۴ و ۴۵۱۰۷۲ به مقصد گمرک میلک واصل شد که بعد از انجام تشریفات قانونی برای صادرات هیدروکربن (و نه بنزین) در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به مقصد کشور افغانستان خارج شد.
سخنگوی گمرک ایران اضافه کرد: در ابتدا دو دستگاه تانکر حامل هیدروکربن سبک به گمرک میلک در استان سیستان و بلوچستان مرجوع شد که با بیان مجدد تاجر افغان باردیگر محموله به کشور افغانستان بازگردانده شد.
وی اشاره کرد: اسناد و مدارک کالا و اظهار نامه مذکور صادرات هیدروکربن سبک است نه بنزین و این که تاجر افغان به گمرک کشور خود چه اظهار کرده و یا چگونه این محصول را توزیع، استفاده و یا به فروش می رساند در صلاحیت، حاکمیت و قوانین کشور افغانستان است و با وجود پیگیری ها و تماسهای مختلفی که در این خصوص با مسئولین گمرک ولایت نیمروز انجام گرفته هیچ مسئولیتی برعهده گمرک ایران و واحد تولیدی در کشورمان نیست. متاسفانه در روز نهم خرداد ماه تعداد ۱۲ دستگاه تانکر هیدروکربن سبک به پایانه مرزی میلک برگشت داده شد.
گفتنی است، در فیلم های منتشره توسط طالبان، تجار بر خرید ارزان برخی محصولات دیگر بجای بنزین تاکید دارند.

منبع: