علیزاده: تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا سبب سلب اعتماد سهامداران می شود

اجاره: عضو ناظر مجلس در شورایعالی بورس با انتقاد از تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت که این اقدام سبب سلب اعتماد سهامداران می شود و باید دولت هر چه سریع تر علل خویش را اعلام نماید.
محسن علیزاده در گفتگو با ایسنا در واکنش به نامه مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالا درباره تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا اقدام دولت را نسنجیده خواند و اضافه کرد: اگر قرار بود جلوی این کار گرفته شود باید قبل از موعد انجام می شد نه این که در روزی که قرار بود شاهد عرضه خودرو در بورس کالا باشیم، مبادرت به تعلیق این کار کنند.
وی تاکید کرد که تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا سبب سلب اعتماد سهامداران از بازار بورس می شود و دولت باید دلایلش را اعلام نماید.
رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس خاطرنشان کرد: ما پیش از این از عرضه خودرو در بورس کالا استقبال کرده بودیم چون سبب فروش خودرو بدون واسطه و تعدیل قیمت ها می شود وعرضه و تقاضا را مشخص می کرد اما به یک باره رفتار دوگانه دولت دیده شد و بعد اعلام نمودند که علل به صورت محرمانه به اطلاع بورس کالا رسانده می شود. من از وزیر اقتصاد علت را جویا شدم و منتظر پاسخ هستم.
علیزاده همینطور توضیح داد: تجربه های علمی و عملی جهانی و تجربه کشورمان در دهه های گذشته نشان داده است که قیمت گذاری دستوری به هیچ وجه مفید نبوده و نخواهد بود بنابراین آزمایش خطای مجدد نابودی بخش تولید و گناه نابخشودنی است.
وی ادامه داد: وجود قرعه کشی در فروش خودرو به قیمت کارخانه یعنی حداقل نصف قیمت بازار، طنز تلخی است که فقط فرهنگ دلال پروری در آن دیده می شود. ایجاد مازاد تقاضا و ثبت نام ۵ میلیون تقاضای غیر واقعی با وجود محدودیت های ثبت نام، نشان از اقدام غلط با تضعیف تولید و صدمه به حقوق سهامداران دارد کما این که اگر صنعت فولاد و پتروشیمی کشور به جای بورس کالا همانند خودرو با قیمت گذاری دستوری مواجه بود قطعا به جای صادرکننده، بعنوان وارد کننده فولاد و مواد و محصولات پتروشیمی فعالیت می کردیم و بخش عظیمی از دارایی های کشور در دست دلالان و رانت خواران بود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت که با وضع قانون و ورود فولاد و پتروشیمی به بورس کالا آن هم با شفافیت و رقابت و با حذف حواله و دلالی، بخش اعظم درآمد ارزی کشور را تأمین می کند بنابراین بدون شک عرضه کالاها در یک محیط شفاف و رقابتی باعث حذف تقاضای سفته بازی خواهد شد. برپایه پیش نویس اصلاح قانون بازار سرمایه تلاش بر این است که کالاهای تولیدی در بستر بورس کالا ارائه شود تا ضمن حذف سفته بازی، منابع به سمت تولید و بورس حرکت کرده و شکوفایی اقتصادی شکل گیرد.
علیزاده افزود: تصمیمات خلق الساعه در حوزه سوخت صنایع، قیمت گذاری دستوری، عوارض صادرات و موارد دیگر تولید را زمین گیر و تولید ناخاص داخلی را نزولی می کند. مبحث لغو عرضه خودرو در بورس کالا ضمن ایجاد نااطمینانی موجبات التهاب در بازار بورس را فراهم می آورد، باید عاملان چنین تصمیمات خلق الساعه ای پاسخگو باشند؛ بخش تولید نمی تواند دستاویز تصمیمات غیر کارشناسی باشد.