صادرات به افغانستان گران شده است

اجاره: رئیس اتاق تجاری مشترک ایران و افغانستان می گوید افزایش برخی هزینه های جاری مانند حمل و نقل، عامل اصلی در کاهش تجارت مشترک میان دو کشور است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، حسین سلیمی در نشست هماهنگی برنامه ها و همکاریهای اقتصادی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه بازار افغانستان در چند سال اخیر به مقصدی مهم و راهبردی برای صادرات ایران تبدیل گشته و توسعه همکاری ها در اولویت اتاق ایران است، به کاهش حجم تجارت دو کشور پارسال اشاره نمود و اظهار داشت: تحولات اخیر این کشور و ساقط شدن دولت قبلی، مسدود شدن دارایی های خارجی افغانستان و در نتیجه کمبود ارز، کاهش قدرت خرید، کاهش کمک های خارجی و خروج سرمایه از دلیلهای عمده کاهش تجارت دو کشور پارسال بوده است.
سلیمی با تکیه بر این که هم اکنون هزینه های صادرات به افغاستان در زمینه هایی چون انتقال ارز و حمل و نقل، بالاست، اضافه کرد: نیاز است با همکاری دولت خصوصاً در بحث تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات صادر کنندگان به افغانستان، موضوع بصورت خاص مورد توجه قرار گیرد و راهکاری اندیشیده شود.
او اشاره کرد: هماهنگی دستگاه های حاضر در مرزها یکی از ضرورت های توسعه تبادلات کالا در مرزها است.
در ادامه اسدی – مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه امور بین الملل اتاق ایران ضمن اشاره به توافق برای تشکیل چهار کمیته مشترک کاری دو جانبه شامل سرمایه گذاری و خدمات فنی مهندسی، همکاریهای کشاورزی و کشت فراسرزمینی، انرژی و معدن بین اتاق های دو کشور اظهار داشت: اتاق ها و تشکل ها با معرفی نمایندگان خود می توانند با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان جلسات این کمیته را برگزار کنند. همین طور مقرر گردیده کمیته پنجمی با عنوان تجارت و گمرک تشکیل گردد.
او با تکیه بر لزوم همکاری و هماهنگی اتاق های مرزی و دیگر اتاق ها و تشکل های مربوطه با محوریت اتاق مشترک ایران و افغانستان جهت تقویت همکاری بخش های خصوصی دو کشور بیان کرد: برمبنای مذاکرات گذشته با اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در نظر است اتاق های مرزی با استانهای همجوار با افغانستان ضمن امضای تفاهم نامه های همکاری، مراودات و همکاریهای خودرا بالا برند.
طبق گزارش سایت اتاق ایران، در این جلسه حسن شیرزادی – رایزن اقتصادی سفارت ایران در کابل نیز به مشکلاتی همچون افزایش هزینه های حمل و یا بالا رفتن قیمت نهاده ها و افزایش قیمت کالاها در راه توسعه روابط تجاری دو کشور اشاره کرده و اظهار داشت: لازم است با همکاری بخش خصوصی و دولتی حل این مشکلات مورد توجه و پیگیری قرار گیرد تا در فضای رقابتی بازار افغانستان، صادرات ما لطمه نبیند.
او ضمن اشاره به تحولات جدید در افغانستان و ضرورت هماهنگی ایران با این تحولات بیان کرد: می توانیم با توجه با کاهش درآمدهای خارجی افغانستان، موضوع تهاتر خصوصاً در حوزه های معدنی یا کشاورزی فراسرزمینی را مورد توجه جدی تر قرار دهیم. افغانستان اجازه صادرات محصولات خام معدنی را نمی دهد و از این روی نیاز به برنامه ریزی برای همکاری و بهره گیری از فرصت های موجود در بازار افغانستان هستیم.

منبع: