رئیس جهاد کشاورزی قم تاکید کرد؛ تشدید نظارت ها و روان سازی خدمات رسانی به کشاورزان و دامداران استان

به گزارش اجاره قم رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در هفته جاری ۳۵ طرح در این بخش با اعتبار یک هزار و ۸۷۳ میلیاردریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۳۲ نفر به بهره برداری خواهد رسید.
محمد رضا حاجی رضا امروز در جمع خبرنگاران قم ضمن عنوان نمودن این مطلب که نرح های یاد شده در بخش های متنوع حوزه کشاورزی استان همچون آب وخاک، تولیدات دامی، شیلات و امور آبزیان، صنایع تبدیلی و غذایی و تولیدات گیاهی است، اشاره کرد: در مسافرت آیت الله رییسی، ریس جمهور به قم ۳۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی استان تخصیص یافت که تا حالا ۵۴ میلیارد تومان آن جذب و در اجرای طرح های مختلف به ویژه در زمینه آب وخاک مورد استفاده قرار گرفته است که در هفته جاری شاهد بهره برداری از آنها هستیم.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امروز مسئول تامین امنیت غذایی مردم بعنوان یکی از با اهمیت ترین مولفه های قدرت برعهده سازمان جهاد کشاورزی است، در همین رابطه باید اصرار کرد بیش از ۸۵ درصد پروتئین مورد نیاز مردم توسط بهره برداران بخش کشاورزی در داخل تامین می شود.
حاجی رضا بیان داشت: در همین ارتباط نیازمند استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت مراکز دانشگاهی استان و حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه تولید، انتقال و کاربردی کردن دانش در بخش کشاورزی استان برای حل مشکل ها هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: این ظرفیت بزرگی است که می توان از آن بهره برد تا سازمان جهاد کشاورزی قم در اجرای برنامه های خود جامع تر عمل کند.
وی اشاره کرد: ظرفیت های کشاورزی ما در سطح کشور و در امتداد آن در محدوده استان قم به حدی هست که بتوانیم به خوبی نیازهای غذایی مردم را تامین نماییم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است، اظهار داشت: در این میان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن زراعی و ۲۲ هزار هکتار آن باغی است.
وی اضافه کرد: بخش کشاورزی استان قم ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تُن مصول در زمینه های مختلف گیاهی، دامی، شیلات و گلخانه ای را دارد.
وی افزود: با اهمیت ترین ظرفیت بخش کشاورزی استان قم در زمینه دام و طیور است، چونکه قم همچون با اهمیت ترین باراندازهای دام کشور به شمار می آید و وجود مجتمع های بزرگ دامپروری به آن ظرفیت ویژه ای در این بخش بخشیده است، به نحوی که ۲ درصد پروتئین مورد نیاز کشور در قم تولید می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: برمبنای برنامه آمایش سرزمین استان به دنبال حفظ سطح سبز قم هستیم به نحوی که جامعه ۱۴ هزار نفری بهره برداران بخش کشاورزی استان بتوانند از فعالیت خود بیشترین راندمان را داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در استان قم اشاره نمود و بیان داشت: بحث الگوی کشت را بعنوان یک دغدغه مهم دنبال می نماییم، در طول سه سال قبل اقدام های خوبی در این رابطه انجام شده است تا علاوه بر صیانت از آب و خاک، میزان تولید محصولات در بخش کشاورزی قم گسترش یابد.
وی اضافه کرد: گسترش کشت گلخانه ای همچون با اهمیت ترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی قم است و در این ارتباط هر سال ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه های استان افزوده خواهد شد.
حاجی رضا اظهار داشت: در همین راستا توسعه کشت گیاهان دارویی نیز باتوجه به وضعیت خاصی که تعدادی از مناطق استان دارند، به جد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته است.
وی اشاره کرد: در زمینه انجام کارهای زیربنایی نیز برای توسعه کارهای بخش کشاورزی استان به ویژه در بخش آب و خاک همه ظرفیت های خودرا به کار گرفتیم.
وی در ادامه با اشاره به کشت گیاهان سازگار با آب وهوای قم بیان داشت: به دنبال استفاده از گیاهانی همچون سورگوم، تریتیکاله و چغندر علوفه ای هستیم که در مقابل تنش های محیطی در قم مقاوم است.
حاجی رضا اظهار داشت: سند دار کردن اراضی کشاورزی استان نیز از برنامه های ویژه ما است که سبب تقویت هرچه بیشتر هویت فعالیت کشاورزی در استان و تسهیل حمایت های لازم از بهره برداران این بخش می شود.
وی بیان داشت: موضوع تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و لطمه های ناشی از آن همچون مسائلی است که بصورت ویژه بر آن تمرکز کردیم، چونکه یک متر مربع زمین کشاورزی غذای ۲۰ نفر را تامین می کند و اینکه به آسانی آنرا تغییر کاربری دهیم خسارت های بزرگی است.
وی اضافه کرد: آب و خاک ثروت های ملی هستند و نیازمند این هستیم که قوانین حفظ کشاورزی در استان بصورت کامل اجرا شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه وظیفه ما صیانت از منابع آب و خاک است، اشاره کرد: کار رسانه ای و تبلیغاتی در این رابطه از اهمیت بسیاری برخوردارست.
وی همین طور اظهار داشت: در زمینه تنظیم بازار مسئولیت تنظیم و توزیع کالاهای اساسی در استان برعهده سازمان جهاد کشاورزی قم قرار دارد و در این خصوص همه ظرفیت های خودرا به کار گرفته ایم.
وی با اشاره به جمعیت ثابت و موقت بالای استان و تلاش گسترده هر روزه برای تامین نیازهای غذایی مردم، اضافه کرد: در این رابطه در زمینه تامین کالاهای اساسی هم برای بخش خانوار و هم صنف و صنعت، تلاش می نماییم نیازهای مردم به خوبی تامین گردد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه اظهار داشت: تشکیل نهاد جهاد سبب تحول بزرگی در آبادانی کشور به ویژه در مناطق روستایی شد، تا پیش از ورود جهاد به عرصه سازندگی کشور زیرساخت های مورد نیاز در خیلی از روستاهای ما وجود نداشت.
حجت الاسلام و المسلمین علی ایمانی تبار اظهار داشت: امروز هم در عرصه کشاورزی و امنیت غذایی این نهاد تمام تلاش خودرا به کار گرفته است تا نیازهای غذایی مردم به خوبی تولید و تامین گردد و در این رابطه موفق عملکرده است.
مدیرکل دامپزشکی قم نیز در این جلسه اظهار داشت: در حوزه بیماریهای مشترک دام و انسان در استان قم هم اکنون مورد خاصی نداریم.
مهدی رفیعی اضافه کرد: همین طور تا حالا طبق گزارش مرکز بهداشت قم بیماری تب کریمه کنگو در استان نداشتیم.
وی اشاره کرد: روند واکسیناسیون دام مقابل بیماریها در استان قم طی برنامه ریزی تدوین شده بصورت مستمر در حال انجام می باشد و در این ارتباط از همه ظرفیت های در اختیار دامپزشکی استان استفاده می نماییم.