رئیس سازمان توسعه تجارت: صادرات ایران به ۷۵ میلیارد دلار می رسد

به گزارش اجاره رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید با برنامه ریزی های صورت گرفته، صادرات ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، علیرضا پیمان پاک در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به هنگام ورود به سازمان توسعه تجارت، هیچ برنامه جامع و مدونی در ارتباط با صادرات و تجارت خارجی کشور در این نهاد وجود نداشت، اضافه کرد: مطابق برنامه و هدف گذاری صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ باید به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری دست یابیم، هر چند که این میزان، رقم کوچکی است اما نسبت به چالش ها و موانع داخلی عدد معقولی است.
وی همچون راهکارهای جهش در ارزش صادرات غیرنفتی کشور را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان نمود و اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی ایران، محصولات پتروشیمی است که صادرات این کالاها هم یک گام از خام فروشی جلوتر است، با این وجود، عوارض روی صادرات را بگونه ای باید تعیین نماییم که صادرات در طول زنجیره ارزش پیدا کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت سپس با اشاره به اینکه کالاهایی باید در سبد صادراتی کشور جای گیرد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر، سرمایه بری کمتر و اشتغال آفرینی بیشتر داشته باشد، به مبحث صادرات آب مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: در شرایطی که کشور با کم آبی مواجه می باشد، صادرات محصولات آب بر سفارش نمی گردد اما این مورد نباید تبدیل به قاعده ای در بودجه شود که صادرات همه محصولات کشاورزی و مواد غذایی مشمول یک عوارض صادراتی شود.
وی تصریح کرد که وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی باید هدفمند و تخصصی شود و عوارض صادراتی روی محصولی مانند هندوانه با محصولاتی که در گلخانه های هیدروپونیک تولید می شود، نباید یکسان باشد. پیمان پاک سپس با تکیه بر لزوم هماهنگی سیاست های ارزی و تجاری کشور، اظهار داشت: از آغاز آغاز به کار دولت سیزدهم کارگروه مشترکی میان سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی بوجود آمد و گشایش هایی هم در حوزه ارزی فعالان اقتصادی به وجود آمد.
معاون وزیر صمت با یادآوری این که رویکرد صادرات غیرنفتی کشور را باید از سنتی به صادرات دانش محور تغییر داد، اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم تا در کل زنجیره صادراتی، بیشترین ارزش را به کشور وارد نماییم.
پیمان پاک سپس، اولویت بندی بازارهای هدف را یکی از اقدامات سازمان توسعه تجارت در دولت سیزدهم عنوان نمود و کشورهای همسایه را جزو اولویت اول برشمرد و با یادآوری این که روی سه عامل ثبات قیمت، ثبات کیفیت و زمان بندی، در بازارهای بین المللی از تجار و بازرگانان ایرانی انتقاد می شود، اضافه کرد: طرح رتبه بندی دقیق و کارشناسی شده شرکت ها و صادرکنندگان ایرانی همچون اقداماتی است که سازمان توسعه تجارت با همکاری اتاق بازرگانی شروع کرده است.
معاون وزیر صمت در ادامه، با تکیه بر این که در راه توسعه صادرات، باید از ابزار لجستیک مناسب و توانمند هم برخوردار بود، به برنامه های سازمان توسعه تجارت با هدف انعقاد موافقت نامه های تجاری ایران با دیگر کشورها اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون، مذاکرات امضای موافقت نامه تجارت آزاد با چند کشور همچون ارمنستان و اندونزی شروع شده است. وی در عین حال، اطلاع داد که تا آخر آذرماه سال جاری، کالاهای مشمول در توافق نامه تجارت ایران و اوراسیا نهایی می شود و از آن پس روال در ارتباط با تصویب در مجلس را سپری خواهد نمود.
پیمان پاک همینطور از طریق اندازی خط مستقیم دریایی میان ایران و بنادر کشور عمان اطلاع داد و اضافه کرد: مساله انتقال ارز میان ایران و عمان هم برقرار شده و برای مشکلات و موانع گمرکی و ترخیص کالا میان دو کشور هم به راهکارهایی دست یافته ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت همینطور با اشاره به اینکه تعداد رایزنان بازرگانی کشور از ۵ نفر به ۱۲ نفر افزایش پیدا کرده، اظهار داشت: برنامه سازمان توسعه تجارت این است که تعداد رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف به ۳۰ رایزن افزایش یابد اما در تعیین افراد، با قوانین و مقررات سخت گیرانه ای روبه رو هستیم. از آغاز دیماه سال گذشته، نزدیک به ۴۰۰ نفر را برای معرفی بعنوان رایزن بازرگانی گزینش کردیم و در نهایت از میان آنها ۳ رایزن تعیین شد.
او همینطور ضمن اشاره به این که ۷ مرکز تجاری ایران در دیگر کشورها به راه افتاده است، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا مراکز تجاری ایران، بعنوان سفارتخانه های تجاری کشور به فعالیت خود ادامه دهند.
معاون وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش، به برنامه های سازمان توسعه تجارت در جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و همینطور افزایش در صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره نمود و با یادآوری اینکه، تلاش هایی برای حل مساله ضمانت نامه ها در صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است، اطلاع داد که طی مصوبه ای که بزودی ابلاغ می شود، مساله رفع تعهد ارزی صادرکنندگان این بخش حل خواهد شد.
پیمان پاک همچنین، از برخی اقدامات سازمان توسعه تجارت برای اتصال سامانه های تجاری ایران با دیگر کشورها اطلاع داد و اظهار داشت: اتصال پلت فرم های ایرانی با کشورهای چین، روسیه و امارات در دستورکار قرار گرفته است. همینطور یک شبکه بانکی میان ایران با برخی کشورها درحال شکل گیری است و اقداماتی هم در حوزه متاورس صورت گرفته است که میتوان به تسهیل تجارت خارجی بینجامد.

منبع: