همکاری مشترک سازمان اموال تملیکی و گمرک برای کاهش رسوب کالا

به گزارش اجاره، نشست مشترک مدیران سازمان اموال تملیکی و گمرک ایران به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها برگزار گردید.

به گزارش اجاره به نقل از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، در این جلسه سید عبدالمجید اجتهادی عنوان کرد: با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی شاهد اقدامات خوبی در زمینه کاهش رسوب کالا و ساماندهی انبارها هستیم ضمن این که از همراهی و همکاری رئیس کل گمرک برای در اختیار گذاشتن امکانات همچون انبارها، قفسه بندی و سایر مباحث تشکر می کنم.
مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با مسؤلان گمرک و پیش قدم شدن سازمان به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها، خاطرنشان کرد: به دنبال حل و فصل مباحث با تعامل دوسویه هستیم. تا بتوانیم وظایفمان را بهتر انجام دهیم و همینطور دغدغه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در این موارد مرتفع نماییم.
وی با برشمردن مباحثی که نیازمند تفاهم و تغییر رویکرد دارد، پرداخت و اضافه کرد: زمانی که کالای متروکه از گمرک به سازمان اموال تملیکی اظهار می شود بر مبنای ارزش واردات بوده که این مشکل ساز است حال آنکه باید بر اساس زمان متروکه شدن و وضعیت کالا ارزش گذاری صورت بپذیرد.
عسگری با تکیه بر این که تا جایی که امکان دارد زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دولت باید مشکلات خودشان را از راه گفتگو و تعامل مرتفع کنند، اظهار داشت: در زمینه کالاهای متروکه نیازمند هماهنگی میان سازمان بنادر، گمرک، اموال تملیکی و شرکت انبارهای عمومی هستیم. نباید با برخی اظهارات آرامش جامعه را خدشه دار کرد، بلکه تعاملات باید سازنده باشد.
وی خاطرنشان کرد: درخواست هایی که از جانب سازمان اموال تملیکی وجود دارد، پیچیده نیست و میتوان با تعامل آنرا حل و فصل کرد. در صورتیکه گمرک ظرفیت و امکاناتی دارد این امکانات هم در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرد چون که هر دو سازمان زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند.
معاون فنی گمرک افزود: خروجی این تعاملات سبب تسهیل شرایط کاری خواهد شد. دنبال آسان کردن کار شما در سازمان اموال تملیکی هستیم و در این خصوص بعد از بررسی و جمع بندی نظرات، ایراداتی که وجود دارد را میتوان در چارچوب یک دستورالعمل به سراسر گمرکات ابلاغ نمود.
در ادامه این نشست، غلامی معاون فروش سازمان بر توسعه و ارتقا تعاملات مشترک در جهت رفع مشکلات تصریح کرد و به تشریح پیشنهادات و درخواست های سازمان اموال تملیکی پرداخت و اظهار داشت: رسیدگی و تفاهم در مواردی همچون نگهداری کالاهای تملیکی در اماکن گمرک، واگذاری انبارها، در اختیار گذاشتن تجهیزات مازاد، ارتباط سامانه ای، چگونگی متروکه شدن و نحوه ارزش گذاری کالاها و سایر مباحث لازم است.
در آخر این نشست مقرر شد، جلسات تا رفع مشکلات و شفاف شدن مسائل ادامه یابد و در نهایت منجر به تفاهمنامه مشترک برای ارتقا و توسعه روابط دوجانبه شود.

منبع: