وزیر اقتصاد اعلام کرد صدور ۱۰۸ هزار مجوز کسب وکار

به گزارش اجاره، وزیر امور اقتصادی و دارایی از صدور ۱۰۸ هزار مجوز کسب وکار در نیمه امسال آگاهی داد و اظهار داشت: در زمینه مالیاتی کارنامه موفقی داشتیم؛ به شکلی که عملکرد بی نظیر نظام مالیاتی سبب شده شاهد رکوردهایی باشیم که در سالهای اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سید احسان خاندوزی اظهار نمود: در شش ماه گذشته بیش از ۳۶۰ هزار درخواست برای دریافت مجوزهای کسب و کار به درگاه ملی مراجعه نموده اند. وزارت خانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، صمت و راه و شهرسازی بیشترین درخواست ها را برای دریافت مجوز کسب و کار داشتند و از ۳۶۵ هزار درخواست ارسال شده در شش ماه گذشته نزدیک به یک سوم به علت نقص مدارک درخواست نهایی نشدند؛ ازاین رو دستگاههای مربوطه مجال بررسی نهایی این درخواست ها را نداشتند.

وی اضافه کرد: از مجموع تقاضاهای ارسال شده به درگاه ملی در شش ماه گذشته ۱۰۸ هزار مورد مجوز به شکل برخط و بدون احتیاج به مراجعه حضوری متقاضیان و فعالان اقتصادی توسط دستگاههای مختلف صادر شده و فعالان اقتصادی کسب و کار خودرا شروع کرده اند. موارد در ارتباط با نظارت روی مجوزهای کسب و کار به شکل پسینی نیز توسط دستگاههای مختلف دنبال خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی دارایی با تاکید بر این که پروسه صدور مجوزها هم اکنون و با همت تمام دستگاههای اجرائی کشور وضعیت خوبی پیدا کرده است، افزود: بر مبنای گزارشی که توسط دبیرخانه شورا انتشار یافت، نشان داده است که برخی دستگاه ها همچنان ۲۴ مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار اعلام نکرده اند. با عنایت به این که در این حوزه با تخلف های قانونی مواجه هستیم و از ششم فروردین ماه امسال این مورد مصداق تخلف دستگاههای اجرائی در زمینه تسهیل مجوزها به حساب می آید، حتما باید از همه ظرفیت های قانونی در این حوزه استفاده نماییم. بخصوص این که در این حوزه مخاطب موضوع، مردم و صدها هزار فعال اقتصادی و فارغ التحصیلان و جوانانی هستند که در صدد ایجاد کسب و کار های خود هستند.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، خاندوزی همین طور با تقدیر از عملکرد یک ساله سازمان امور مالیاتی کشور اظهار نمود: گزارش عملکرد شش ماهه اول مالیاتی که در ایام اخیر دریافت کردم، در کنار عملکرد یکساله سازمان امور مالیاتی، گزارشی بسیار امیدوارکننده و کارنامه تحقق یافته ای است.

رکوردهای بی سابقه نظام مالیاتی

وی با اشاره به اینکه عملکرد بی نظیر نظام مالیاتی سبب شده شاهد رکوردهایی باشیم که در سالهای اخیر بی سابقه بوده و این یکی از مصادیق مهمی است که سازمان امور مالیاتی رقم زده است، اضافه کرد: خیلی از برنامه ها، قراردادها و فعالیتهایی که در یکسال اخیر تحقق یافته، سال ها در سازمان امور مالیاتی در دست انجام بوده است، اما این که سازمان ظرف یک سال قبل پروسه بذر و دانه تا میوه را طی نماید اتفاق مهم و قابل توجهی است که در دوره تحولی اخیر محقق شده و سبب شده امروز از ارقام محقق شده صحبت نماییم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی: این اجلاس و نشست ها فرصتی بوجود می آورد تا بتوانیم، مسیر را بهتر طی نماییم و در مورد چشم اندازی که به سمت آن حرکت می نماییم، تا حد ممکن همگرا و هم نظر باشیم و فشارها و موانع که در راه اصلاح نظام مالیاتی وجود دارد ما را دلسرد نکند.

اجرای قانون پایانه های فروشگاهی، نیازمند مطالبه گری مردمی

همچنین داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز مطالبه گری مردمی را لازمه اجرای موفق قانون پایانه های فروشگاهی دانست و اظهار داشت: اجرای این قانون یک تحول واقعی در ساختار نظام مالیاتی است و منافع آن به نفع حقوق عامه مردم و تامین درآمدهای پایدار خواهد بود.

وی ضمن اشاره به این که هدف سازمان در این اجلاس در روز اول عمدتاً تمرکز بر اجرای قانون پایانه های فروشگاهی است، اضافه کرد: باید این قانون مهم را به خوبی و با مجاهدت همه مدیران و همکاران سراسر کشور اجرا نماییم. اجرای این قانون یک تحول واقعی در ساختار نظام مالیاتی است و منافع آن به نفع حقوق عامه مردم و تامین درآمدهای پایدار خواهد بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به این که نظام مالیاتی با اجرای این قانون، قدمی بزرگ در راستای هوشمند سازی بر خواهد داشت، افزود: طبیعتا این قانون مهم بیش از دو دهه آرزوی نظام اقتصادی کشور بود و در قوانین مختلف وجود داشت ولی هیچگاه اجرائی نشد. البته در این میان مهم ترین مساله، همکاری مردم و نگرانی از عدم همراهی آنها بود. اساسا پذیرش چنین قانونی نیازمند اطلاع رسانی جامع و فرهنگ سازی برای مردم و جامعه است چونکه ممکن بود در نگاه اول به علت عدم تبیین مناسب، مقاومت هایی صورت گیرد و این عاملی بود که در دوره های قبل عملا اجرای این قانون تحقق نیافت.

منظور افزود: باید مردم را برای اجرای این قانون مهم همراه نماییم و این یکی از مأموریت های اصلی سازمان است. امتیازات اجرای قانون باید برای مردم تدوین شود. مردم باید باخبر شوند که با اجرای قانون عدالت مالیاتی برقرار خواهد شد. باید اصناف را نیز توجیه و همراه نماییم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تکیه بر اینکه، اجرای قانون پایانه های فروشگاهی باید یک مطالبه عمومی شود، اظهار داشت: همانطور که مردم در مورد عدم استفاده برخی افراد از دستگاه کارتخوان مطالبه گری می کنند و این مطالبه، سازمان مالیاتی را مصمم به تحقق خواسته مردم کرد، اجرای قانون پایانه های فروشگاهی هم باید مطالبه عمومی جامعه بشود.