اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت؛ ایجاد دبیرخانه شورایعالی اصل ۴۴

به گزارش اجاره، تقدیم لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان، برگزاری شورایعالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و ایجاد دبیرخانه آن و خبر راه اندازی گمرک تخصصی دانش بنیانها از مهم ترین اخبار این حوزه بود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، تقدیم لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان، برگزاری شورایعالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و ایجاد دبیرخانه شورایعالی آن، رشد اقتصادی ۴.۳ درصدی بهار سال جاری و خبر راه اندازی گمرک تخصصی دانش بنیان ها از مهم ترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.
تقدیم لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان
از سوی سازمان برنامه و بودجه لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.
حقوق مشمولین جز (۲) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی، مبلغ نه میلیون (۰۰۰/۰۰۰ /۹) ریال افزایش پیدا خواهد نمود.
براساس لایحه پیشنهادی دولت مستمری مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با میزان ده درصد (۱۰%) و مستمری مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک های درآمدی (۱) و (۲) و (۳) هستند به میزان پنج درصد بیشتر افزایش خواهد یافت.
مزایده ۱۰۶۲ خودروی خارجی
مزایده هزار و ۶۲ خودروی وارداتی در سامانه ستاد برای عموم مردم این هفته شروع شد و تا ساعت ۲۴ روز ۱۴ مهرماه ادامه دارد.
اجتهادی، رئیس سازمان اموال تملیکی در مورد شبهاتی که در چند روز اخیر در مورد خودرو های لوکس دپویی عنوان شد از قبیل این که چرا پس از حبس پنج ساله که خودرو های دپویی را معیوب و مستهلک کرده، حالا دولت برای فروش آنها اقدام نموده است و یا هم زمانی این مزایده با آزادسازی واردات و شیوه شماره گذاری خودرو ها، اظهار داشت: مبحث واگذاری این خودرو ها در اختیار دولت نبوده است؛ چون که پرونده قاچاق این خودرو ها که در سال ۱۳۹۶ تشکیل شده، همچنان مفتوح است و هنوز هم بسته نشده است، ابتدا به دادسرای تهران و سپس به دادگاه انقلاب رفته است و همین هم اکنون هم رای در ارتباط با این پرونده صادر نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به بازدیدی که رئیس قوه قضاییه از بوشهر داشته است و درخواست ویژه ای که دولت و بخصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی برای تعیین تکلیف این خودرو ها داشت تا از مستهلک شدن و فرسوده شدن خودرو ها جلوگیری شود، باعث شد که متعاقب این بازدید، رئیس قوه قضاییه به دادستان بوشهر دستور بدهد که این خودرو ها را هرچه سریعتر تعیین تکلیف کنید.
ایجاد دبیرخانه شورایعالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴/ مهلت یک ماهه دستگاه ها برای آزادسازی وثیقه سهام شرکتهای دولتی
این هفته اولین نشست شورایعالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت سیزدهم تشکیل شد.
رئیس جمهور ایجاد دبیرخانه شورایعالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ در جهت تحقق این سیاست ها و ایجاد شرح وظایف برای دستگاه ها، تدوین سازوکار قیمت گذاری و هم تدوین آیین نامه برای اهلیت سنجی را همچون اقدامات ضروری برای تسهیل و تسریع روند خصوصی سازی دانست.
وی به نقصها اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی در گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در این روند مدیریت دولت کاهش پیدا نکرده، بلکه سهام به جای دیگری واگذار شده است؛ با اینکه بخشی از مالکیت از دولت جدا شده اما همچنان دولتی است.

همچنین سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار داشت: در این نشست، ابتدا صدمه شناسی از روندهای طی شده در حوزه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی عرضه شد.
وی اضافه کرد: طبق مصوبه شورایعالی اصل ۴۴، شرکتهای دولتی که سهام آنها در وثیقه بانک هاست، یک ماه مهلت دارند تا آنرا با وثایق دیگری جابه جا کنند و سهام مربوطه برای واگذاری، آزاد شود.
نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت / رشد اقتصادی ۴.۳ درصدی بهار سال جاری، تسویه ۷۰ هزار میلیارد بدهی دولت قبل
از دیگر اتفاقات مهم و پر خبر این هفته، برگزاری نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت بود.
سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید باعث شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد برسد.
وی خاطرنشان کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی ابتدا خویش را مسئول می داند، بنابراین سال جاری از تنخواه کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان استفاده شد که این رقم پارسال ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.
خاندوزی تصریح کرد: دولت موفق شد ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت قبل را تسویه کند؛ همینطور مسئله رشد ۵۳ درصدی خرید گندم و تسویه کامل با گندم کاران در این زمان کوتاه بی سابقه بود.
راه اندازی گمرک تخصصی دانش بنیان ها / تأمین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی
سید احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از آخرین روز سیزدهمین نمایشگاه نانو اظهار داشت: ما به دنبال مسیر تخصصی هستیم تا شرکتهای دانش بنیان از گمرک تخصصی خودشان، کالاهای مورد نیازشان را ترخیص کنند.
وی اضافه کرد: تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان یکی از اقدامات وزارت اقتصاد است که در این حوزه توافقات بسیار خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال اقتصاد دانش بنیان صورت گرفته است؛ یکی از این حمایت ها در ارتباط با تصویب تأمین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی است. بر طبق این مصوبه مقرر شد که بانکهای کشور اضافه بر تسهیلاتی که سالهای گذشته به شرکتهای دانش بنیان اعطا می کردند، به این شرکت ها تسهیلات پرداخت کنند.