دهقانی فیروزآبادی در مراسم بهره برداری از خط تولید واکسن تب برفکی: زیست فناوری از حوزه های پیشتاز در اقتدار و از اولویت های راهبردی کشور است

به گزارش اجاره، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اقتصاد سلامت به عنوان یک حوزه ارزش آفرین و اقتدارآفرین است، اظهار داشت: زیست فناوری یکی از حوزه های پیشتاز در ارزش آفرینی، اقتدار و از اولویت های راهبردی کشور است که به مدد مسئولان و نیروی انسانی جوان و دانش آموخته به آن توجه شده و دستاوردهای خوبی را حاصل کرده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی و بهره برداری از خط تولید واکسن تب برفکی با اشاره به نقش نیروی انسانی خلاق، اظهار داشت: زیست فناوری حوزه ای عمدتاً مبتنی بر مغز افزار نوآوری و فناوری بوده و با بهره بردن از میزان اندک زیرساخت، می تواند ارزش افزوده ای بالا به ارمغان بیاورد.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اولویت گذاری کشور و حمایت جدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از این حوزه، اضافه کرد: کشور در سالهای اخیر ریل گذاری بسیار خوبی را در این عرصه صورت داده است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به حمایت معاونت علمی از محصولات زیست فناوری و حوزه سلامت، اظهار داشت: این حوزه که در ابعاد کم ارزش، افزوده بالایی را به ارمغان می آورد، یکی از حوزه های بسیار مهم و اولویت دار فناوری بشمار می رود که معاونت علمی برای پشتیبانی از آن اهتمامی ویژه دارد.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تلاش ارزشمندی که انجام شده تا این محصول دانش بنیان برای تامین نیاز صنعت دام و خودکفایی کشور تولید شود، افزود: کدام صنعت را در کشور می شناسیم که در یک بازه زمانی کوتاه، تا این اندازه اثرمندی و خیر مرکب داشته باشد. این حوزه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز به ارتقای امنیت غذایی کمک کرده است. همین طور زمینه را برای حفظ و ماندگاری نیروی انسانی نخبه و فرصت اثرگذاری آنان فراهم می آورد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تلاش شرکت های دانش بنیان، اقتصاد مبتنی بر مغزافزار و سرمایه های فکری زمینه ساز تحول خواهد شد، اضافه کرد: علاوه بر ایجاد اشتغال شاهد موجی از امید آفرینی و انگیزه بخشی به جوانان هستیم.
وی ادامه داد: این شرکت که یک زیست بوم کامل را در زمینه دانش بنیان فراهم نموده است، علاوه بر تولید محصولات راهبردی و مهم، با ایجاد مرکز رشد و نوآوری زمینه را برای تبدیل ایده های نوآورانه فراهم آورده است. هم اکنون مهم ترین و ضروری ترین نیاز کشور همین حوزه است.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ضرورت اختصاص بازار به شرکت های دانش بنیان با همراهی تمامی دستگاهها، افزود: اینکه وزارت جهاد پای کار پشتیبانی از این نهضت دانش بنیان آمده و بازار خودرا در اختیار این شرکتها قرار دهند.
حمایت از نقش آفرینی تعاونی های دانش بنیان در عرصه کشاورزی
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، سیدمحمد آقامیری؛ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با اشاره به کوشش های باارزش برای نفوذ دانش بنیان در زمینه کشاورزی، اظهار داشت: سیاست های جهاد کشاورزی در زمینه های مختلف مبتنی بر حمایت در تمامی بخش ها برای تحقق شعار سال جاری است. این شعار را به عنوان یک نقشه راه تلقی می نماییم و می کوشیم با رشد تولید، تورم را مهار نماییم.
وی با اشاره به نیاز ۶۰۰ میلیون دوز واکسن دامی در کشور، اظهار داشت: حدود ۵۰ میلیون دوز در کشور تولید می شود. باید در تولید واکسن خودکفا شویم و بتوانیم با اقتدار بگوییم در تولید واکسن دامی در کشور خودکفا هستیم. واکسن های ایرانی به لحاظ کیفیت و کارایی هیچ کم تر از نمونه های خارجی ندارند و چه بسا در بعضی از تولیدات جلوتر باشیم و واکسن هایی تولید نماییم که بمراتب اثربخشی بالاتری داشته باشد.
آقامیری، با اشاره به اینکه در زمینه واکسن طیور نیاز جدی داریم، اظهار داشت: گام هایی در این عرصه برداشته شده است و امیدواریم تا پایان امسال شاهد تولیدات اثرگذاری در زمینه واکسن های طیور باشیم. باید سهم بخش خصوصی و بخش تعاون را در اقتصاد افزایش دهیم و درهمین راستا وزارت جهاد کشاورزی نقش تعاونی ها را در این عرصه افزایش دهد.

منبع: