شاخص قیمت جهانی غذا برای نخستین بار افزایش پیدا کرد

به گزارش اجاره، شاخص قیمت جهانی آژانس موادغذایی سازمان ملل متحد در آوریل برای نخستین بار در یک سال قبل افزوده شد اما همچنان حدود ۲۰ درصد از رکورد بالاترین قیمت در مارس ۲۰۲۲ بعد از جنگ روسیه و اکراین است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، این آژانس روز جمعه اعلام نمود که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ماه گذشته به طور متوسط ۱۲۷.۲ واحد در مقابل ۱۲۶.۵ ماه مارس بود. این آژانس اظهار نمود که افزایش ماه آوریل ناشی از قیمت های بالاتر شکر، گوشت و برنج است که کاهش در شاخصهای قیمت غلات، لبنیات و روغن نباتی را جبران می کند.
ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد فائو اظهار داشت: با عنایت به بهبود اقتصادها، تقاضا بیشتر می شود و فشار زیادی بر قیمت موادغذایی وارد می نماید. شاخص قیمت شکر نسبت به ماه مارس ۱۷.۶ درصد افزوده شد و به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۱ رسید.
فائو اعلام نمود که این افزایش با نگرانی از کاهش عرضه و کاهش پیشبینی های تولید برای هند و چین، همراه با تولید کمتر تایلند و اتحادیه اروپا مرتبط می باشد.
شاخص گوشت ۱.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد، قیمت لبنیات ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد، قیمت روغن نباتی ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد و شاخص قیمت غلات ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد. توررو اظهار داشت: افزایش قیمت برنج بسیار نگران کننده است.
فائو در گزارش جداگانه ای در رابطه با عرضه و تقاضای غلات، تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۳ را ۷۸۵ میلیون تن پیش بینی نمود که اندکی کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ است اما با این وجود دومین تولید بزرگ تاریخی است. فائو پیشبینی برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ را از ۲.۷۷۷ میلیارد تن به ۲.۷۸۵ میلیارد تن افزایش داد که تنها یک درصد کمتر از سال قبل است.
طبق گزارش رویترز، فائو اعلام نمود که مصرف جهانی غلات در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به ۲.۷۸ میلیارد تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به میزان ۰.۷ درصد کاهش داشته است. انتظار می رود ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ با ۰.۲ درصد کاهش به ۸۵۵ میلیون تن کاهش پیدا کند.

منبع: