روایت مهر از یک اظهارنظر رئیس سابق FATF: از ظرفیت FATF مقابل ایران بهره برده ایم

اجاره: دستیار معاونت تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا طی یک اطلاعیه ای در نشست شورای آتلانتیک اذعان داشته است که آمریکا از ظرفیت FATF برای ایجاد اجماع مقابل ایران بهره برده است.
دریافت ۹ MB
به گزارش اجاره به نقل از مهر، مارشال بلینگزلی، دستیار معاونت تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا طی یک اطلاعیه ای در نشست شورای آتلانتیک اذعان داشته است که آمریکا از ظرفیت FATF برای ایجاد اجماع مقابل ایران بهره برده است.
در برهه کنونی که کشور تحت فشار حداکثری آمریکا قرار دارد و به واسطه تحریم های ثانویه آمریکا، بانک ها و موسسات مالی روابط خود با بانکهای ایرانی را به شدت محدود کرده اند، دولت هم چنان اصرار دارد که برنامه اقدام FATF را اجرا نماید.
اصرار دولت بر اجرای برنامه اقدام FATF و تصویب دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT) در حالی است که مقامات آمریکا، خصوصاً مقامات وزارت خزانه داری آمریکا بارها اذعان داشته اند که ترویج استانداردهای FATF از دور زدن تحریم ها جلوگیری کرده و ایران را در قبال اقدامات پولشویی (دور زدن تحریم های بانکی) و تامین مالی تروریسم (حمایت از گروه های مقاومت) پاسخگو می کند.
در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک که در ۲۲ شهریورماه ۹۸ برگزار شد، مارشال بلینگزلی، دستیار معاونت تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری طی یک اطلاعیه ای اذعان داشت: « در زمانی که من ریاست گروه ویژه اقدام مالی را برعهده داشتم، اینکار یک فرصت دیگری در اختیار ما قرار داد تا جامعه جهانی را همراه نماییم. در مجمع عمومی ماه ژوئن FATF در شهر اورلاندو، FATF برای نخستین بار مقابل ایران اقدام مقابله ای انجام داد و از تمام قلمروها درخواست نمود که ارزیابی های نظارتی خودرا برای زیرمجموعه ها و شعب بانکی ایران بالا ببرند».
در اینجا بلینگزلی که رئیس پیشین FATF است صراحتا اذعان می کند که وزارت خزانه داری آمریکا، بعنوان اتاق جنگ اقتصادی مقابل ایران از ظرفیت FATF مقابل ایران بهره برده و اقدامات مقابله ای که FATF مقابل ایران اعلام می نماید، از طرف وزارت خزانه داری آمریکاست.
با توجه به این اظهارات خیلی شفاف است که درخواست های FATF از ایران، چیزی جز درخواست های وزارت خزانه داری آمریکا در امتداد سیاست فشار حداکثری نیست.
این سخنان صریح در حالی است که در داخل کشور، دولتمردان مخالفان را متهم به فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت عواقب خطیر تصویب نشدن لوایح FATF می کنند، در صورتیکه اظهارات مقامات وزارت خزانه داری آمریکا نشانگر جایگاه FATF بعنوان ابزاری در دست این وزارت خانه است.
با وجود این اظهارات صریح مقامات جنگ اقتصادی آمریکا در ارتباط با FATF، معین نمی باشد چرا دولت اصرار دارد در جورچین سیاست فشار حداکثری مقابل ایران بازی کند.

منبع: