آخرین خبرها از وضعیت تولید و توزیع ماسک

به گزارش اجاره عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی ضمن اعلام از کار افتادن بعضی از دستگاه های تولید ماسک به علت افزایش تولید، اظهار داشت: برای تهیه قطعات این دستگاه ها ارز دولتی تأمین نمی گردد. همینطور در بهترین حالت، با تأمین دستگاه ها و پشتیبانی از نیروها، حداکثر می توانیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون ماسک روزانه در کشور تولید نماییم.
سید محمدرضا رضوان در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: تولید ماسک قبل از انتشار ویروس کرونا آنقدر کم بود که بعضی از دستگاه های تولید آن خاموش بود، اما حالا به علت افزایش بار دستگاه های تولید ماسک و فعالیت دو شیفت و نیم در خیلی از واحدهای تولید ماسک، بعضی از دستگاه ها از کار افتاده اند که برای تأمین قطعات آنها گرفتار مشکل هستیم.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد دستگاه های تولید ماسک چینی و تایوانی هستند، خاطرنشان کرد: برای مثال هم اکنون ۴۰ درصد دستگاه ها در یک شرکت از خط تولید خارج شده است، اما چون این قطعات در گروه یک ارزی نیستند دولت قبول نمی کند که برای تأمین آنها ارز دولتی پرداخت کند و از تولیدکنندگان می خواهد از ارز آزاد اسنفاده کنند.
‏رضوان با اشاره به اینکه تقریباً همه شرکت های تجهیزات پزشکی در زمینه تولید ماسک با این مشکلات مواجهند، خاطرنشان کرد: با عنایت به نوسانات نرخ ارز و افزایش تعداد تولیدکنندگان ماسک پس از انتشار ویروس کرونا، واردات دستگاه با ارز آزاد جذابیتی برای فعالان این بخش ندارد؛ ازاین رو تنها راه باقی مانده برای تولیدکنندگان کار جهادی است؛ به صورتی که برای مثال در شرکت ما همه ۱۳۰ پرسنلی که ۱۲۰ نفر آنها خانم هستند از ساعت ۶ بامداد تا ۱۰ شب کار می کنند.
وی با اشاره به ۲۰ تا ۳۰ برابر شدن تقاضای ماسک در جهان، خاطرنشان کرد: همه کشورها هم اکنون با این مشکل مواجهند که آمادگی لازم برای روبرو شدن با آنرا نداشتند. با این وجود می توان گفت ایران نسبتا مشکلات کنونی را خوب مدیریت کرده، اما باید به این نکته توجه گردد که مشکل دستگاه ها و قطعات نهایتا با پرداخت حدود ۴۰۰ هزار دلار قابل حل است و می توانند چند شرکت را انتخاب کنند و برای واردات قطعات آنها ارز دولتی اختصاص دهند تا تولید ماسک افزایش یابد.
با معوقات کارگران چه کنیم؟
رضوان همینطور با اشاره به اینکه بعضی از شرکت های تجهیزات پزشکی بیشتر از یک سال و نیم از وزارت بهداشت معوقه دارند، خاطرنشان کرد: بعضی از کارخانه ها پنج ماه است که حقوق کارگران خویش را پرداخت نکردند. این در شرایطی است که در شرایط کنونی احیانا برای تعطیلات نوروز هم باید تولید را ادامه دهیم و در چنین شرایطی لازم است حقوق و عیدی کارگران پرداخت گردد.
البته به قول وی هم اکنون خریدها به صورت نقدی انجام می شود، اما لازم است معوقات قبلی شرکت ها پرداخت گردد تا حقوق های قبلی کارگران هم داده شود.
یک ناظر مشخص تعیین شود
این تولیدکننده با تاکید بر ضرورت همکاری همه ارگان ها در شرایط کنونی، مشکل دیگر واحدهای تولید تجهیزات پزشکی را سرکشی مکرر نهادهای نظارتی مختلف عنوان نمود.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر واحدهای تولیدی در شرایط کنونی، اظهار داشت: هم اکنون ارگان های مختلف به صورت مکرر ناظرانی را به خط تولید می فرستند که حتی معلوم نیست خودشان آلوده به ویروس باشند یا نه، اگر هم مانع حضور آنها شویم فکر می کنند شرکت ها قصد دارند آمار تولیدشان را پنهان کنند.
رضوان چاره این مشکل را هماهنگی ارگان های مختلف عنوان و اظهار نمود: بهتر است یک ارگان و یک نهاد ناظر برای بازرسی مشخص شود که روزانه آمار تولید و فروش واحدهای تولیدی را دریافت نمایند.
ماسک را چه کسی توزیع می کند؟
این تولیدکننده در ادامه با اشاره به اینکه توزیع ماسک از حدود پنج روز پیش توسط سه شرکت پخش در کشور انجام می شود و دیگر دست هیئت امنای ارزی نیست، خاطرنشان کرد: شرکت های تولیدی اجازه فروش مستقیم ماسک به مراکز درمانی را ندارند. بخشی از ماسک های تولید شده با حواله های صادر شده از جانب وزارت بهداشت به صورت مستقیم توزیع می شود و مابقی از راه شرکت های پخش انجام می شود.
او همینطور با تاکید بر اینکه در بخش توزیع ماسک اولویت با مراکز درمانی است، اظهار داشت: از دوم تا پنجم اسفند یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک به هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت تحویل داده شد. اما در بهترین حالت، با تأمین دستگاه ها و پشتیبانی از نیروها، حداکثر می توانیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون ماسک در روز تولید نماییم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، از اول اسفندماه مواردی از مبتلا شدن به ویروس کرونا در ایران اعلام گردید و تا ظهر روز گذشته (شانزدهم اسفند) ۴۷۴۷ مبتلا و ۱۲۴ فوتی بر اثر مبتلا شدن به این ویروس گزارش شده است. اما با وجود گذشت بیشتر از دو هفته از آغاز این بحران، گزارش های میدانی نشان داده است که همچنان شهروندان برای تهیه محصولات ضدعفونی و ماسک با مشکلاتی مواجهند که مسؤلان علت آنرا افزایش ناگهانی تقاضای این محصولات عنوان می کنند. البته مواردی از احتکار و خودداری از عرضه این محصولات هم در ایام اخیر گزارش شده است.
ازاین رو وزارت بهداشت خرید و فروش ماسک در داروخانه ها را ممنوع اعلام نمود و مقرر شد این محصول به صورت مجانی در پایگاه های سلامت، خانه ها و مراکز بهداشت به خانواده ها تحویل داده شود.