عضو اتاق بازرگانی تهران: مشخصات کسانی که ارز را برنگردانده اند اعلام گردد

به گزارش اجاره عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید دولت و بانک مرکزی باید مشخصات کسانی که ارز خویش را به کشور باز نگردانده اند اعلام نماید.
عباس آرگون در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: با عنایت به این که کشور با تحریم های شدید آمریکا مواجه می باشد، امروز صادرات محصولات و بازگرداندن ارز حاصل از آن، یک وظیفه ملی و اقدامی حیاتی از جانب صادرکنندگان است و هر فرد یا شرکتی که به عمد در روند بازگشت این ارزها خلل ایجاد کند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.
وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان شناسنامه دار تمام تلاش خویش را کرده اند که در ماه های گذشته ارز به کشور بازگردد، بیان نمود: وقتی می گوییم مشخصات آنهایی که ارز را به ایران نیاورده اند معلوم شود، یعنی در چند مرحله شرایط ارزیابی شده و به صورت دقیق مشخص شود که ایراد کار کجا بوده است.
این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: برای مثال با عنایت به تشدید فشار تحریم ها یا شیوع ویروس کرونا، امکان دارد صادرکننده ای با وجود تلاش نتوانسته باشد ارز را به کشور برساند، ازاین رو بانک مرکزی باید در جریان شرایط این فرد قرار گیرد و در صورت ضرورت به او مهلت بدهد. از طرفی افرادی بوده اند که با استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف یا اجاره ای صادر کرده اند و دیگر برنامه ای برای بازگشت ارز ندارند و عملا باید از آن بعنوان فرار سرمایه یاد کرد. ازاین رو مشخص شدن ابعاد ماجرا و نحوه مواجهه با آن اهمیت زیادی دارد.
آرگون با اشاره به شرکت های دولتی یا خصولتی که هنوز ارز خویش را بازنگردانده اند، اظهار داشت: بخشی از این ارز حاصل از صادرات مربوط به همین شرکت هاست و بطور قطع اگر بنا بر افزایش فشار برای رسیدن ارز به کشور است، دولت می تواند از شرکت ها و مجموعه های زیرنظر خود بخواهد که این ارز را برگردانند و در کنار آن بخش خصوصی هم مانند ماه های گذشته تمام تلاش خویش را به کار خواهد بست.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، با شیوع کرونا و کاهش میزان صادرات غیر نفتی، کاهش سرعت ورود ارز به کشور سبب شده، قیمت دلار در بازار آزاد افزایشی جدی پیدا کند.
بانک مرکزی اعلام نموده که این شوک ها گذرا بوده و بزودی آرامش به این بازار باز خواهد گشت.

منبع: